"JOM! KITA DAULATKAN AL QURAN DAN SUNNAH"

" Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan barangsiapa meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah merobohkan agama." (Hadis riwayat Baihaki dari Ibnu Umar)

"Ya Allah Sekiranya Hari Ini Merupakan Hari Terakhir Kami, Kau Akhirilah Kalimah Kami Dengan Kalimah لآ اِلَهَ اِلّا اللهُ

Sesungguhnya aku menasihati kamu bukan bererti akulah yang terbaik di kalangan kamu. Bukan juga paling soleh di kalangan kamu. Kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya, seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna. Nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.

-Imam Hassan Basri-

ILMU ITU UMPAMA BARANG KESAYANGAN KITA YANG HILANG, IANYA PERLU DICARI KERANA IA ADALAH HAK KITA
Imam Al Ghazali

Sunday, 26 June 2011

Kelebihan Menyimpan Janggut



Orang lelaki di galakkan supaya menyimpan janggut kerana ia merupakan Sunnah Baginda Rasulullah s.a.w. Baginda menyuruh umatnya menyimpan janggut agar tidak menyamai kaum Yahudi yang mencukur janggut dan menyimpan misai mereka maka Baginda menyuruh umatnya mencukur misai dan menyimpan janggut.  Antara kebaikannya ialah:

  • Janggut merupakan perhiasan lelaki yang dikurniakan Allah
  • Sudah tentunya kita akan mendapat pahala sunnah dengan menyimpannya
  • Satu kajian yang dilakukan menjelaskan bahawa dengan menyimpan janggut dapat menghasilkan sejenis hormon yang dapat melancarkan perjalanan darah ke jantung. (subhanallah)
  • Sentuhan janggut suami ke badan isteri dapat menyuburkan isteri dan membetulkan sistem haid mereka.(wallahuallam)
 

No comments:

Post a Comment