"JOM! KITA DAULATKAN AL QURAN DAN SUNNAH"

" Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan barangsiapa meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah merobohkan agama." (Hadis riwayat Baihaki dari Ibnu Umar)

"Ya Allah Sekiranya Hari Ini Merupakan Hari Terakhir Kami, Kau Akhirilah Kalimah Kami Dengan Kalimah لآ اِلَهَ اِلّا اللهُ

Sesungguhnya aku menasihati kamu bukan bererti akulah yang terbaik di kalangan kamu. Bukan juga paling soleh di kalangan kamu. Kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya, seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna. Nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.

-Imam Hassan Basri-

ILMU ITU UMPAMA BARANG KESAYANGAN KITA YANG HILANG, IANYA PERLU DICARI KERANA IA ADALAH HAK KITA
Imam Al Ghazali

Wednesday, 22 February 2012

Tips untuk kekal sihat menurut Sunnah Rasullah SAW


[4 TIPS SIHAT NABI MUHAMMAD SAW]

1. Nabi melarang umatnya minum berdiri.. ini kerana ternyata secara perubatan, dlm tubuh kita terdapat penapis dipanggil sfringer. Saringan tersebut dapat terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri. Air yg kita minum belum 100% steril untuk di olah oleh badan. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh sfringer kerana tertutup. Air yg tidak tersaring oleh sfringer terus masuk ke pundi kencing, boleh mnyebabkan penyakit batu karang.

2. Nabi juga melarang meniup air yg panas.. Logiknya kerana terdapat karbon dioksida pada udara hembusan tersebut.. jika ditiup ke air maka CO2 itu akan larut didalam air akan menghasilkan cecair bersifat asid, H2CO3 (asam karbonat) yg menyebabkan penyakit jantung

3. Nabi menggalakkan mandi sebelum waktu subuh kerana suhu air pada wktu tersebut mmbntu mmbuang lemak2 degil dalam badan.

4. Nabi melarang makan diselangseli dgn minum air kerana ia menyebabkan byk udara terperangkap di dalam badan dan menyebabkan badan berangin.

Sentiasa ada hikmah disebalik larangan dan suruhan Rasulullah SAW.. Jadi ikutlah walaupun sedikit.. kerana sedikit yg dilakukan beristiqamah lebih baik dari byk tnpa istiqamah.. =)

Sumber....Blogger.

PETUA IMAM SYAFIE

4 PERKARA UNTUK SIHAT

>Empat perkara menguatkan badan
>1. makan daging
>2. memakai haruman
>3. kerap mandi
>4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
>1. banyak berkelamin (bersetubuh)
>2. selalu cemas
>3. banyak minum air ketika makan
>4. banyak makan bahan yang masam

>Empat perkara menajamkan mata
>1. duduk mengadap kiblat
>2. bercelak sebelum tidur
>3. memandang yang hijau
>4. berpakaian bersih

>Empat perkara merosakan mata
>1. memandang najis
>2. melihat orang dibunuh
>3. melihat kemaluan
>4. membelakangi kiblat

>Empat perkara menajamkan fikiran
>1. tidak banyak berbual kosong
>2. rajin bersugi (gosok gigi)
>3. bercakap dengan orang soleh
>4. bergaul dengan para ulama

>4 CARA TIDUR
>1. TIDUR PARA NABI
>Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

>2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
>Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

>3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
>Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

>4. TIDUR SYAITAN
>Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

>* Kalau rajin.. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim Muslimat
>yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah
>salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia
>sudah mati.

PESAN NABI
Jangan baring ketika azan, nanti jenazah kita berat."Rasulullah S.A.W bersabda "Sebarkan WalaupunDaripada Sepotong Ayatku ;)Jangan berkata-kata semasa azan, agar lidah tidak kelu menyebut shahadah ketika sarakatul maut.. 
 
Assalamualaikum.5 perkara orang Islam patut tahu berkenaan dengan kesihatan Al-Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan dengan membuat amalan seperti berikut:
1. Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul. Kita boleh lihat orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.
2. Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi.Mujarabnya, In sha Allah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
3. Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.
4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam. Dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion + ve, manakala dalam ikan mengandungi ion-ve, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita. Orang yahudi suka memakan ikan tanpa bercampur dengan makanan berasaskan ayam.
5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli sains telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (Enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).

Sabda Nabi Ilmu itu milik Tuhan, barangsiapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan InsyaAllah, Allah akan menggandakan

No comments:

Post a Comment