Saturday 26 January 2013

EMPAT SOALAN BOCOR

4 SOALAN BOCOR

Sebuah hadith yg disabda rasulullah yg bermaksud:
tidak akan terlepas kedua kaki seorang hamba itu semasa (berada di padang mahsyar) pada hari kiamat sehingga disoal kepadanya empat soalan.
  • tentang umurnya, dimanakah dihabiskan
  • tentang zaman mudanya, bagaimana digunakan
  • tentang hartanya, bagaimana diperolehi dan bagaimana digunakan
  • tentang ilmunya , apakah diamalkan dengannya .[ hadith riwayat imam al-tirmizi]
  1. UMUR nya - bagaimana kita menghabiskan nikmat masa yang allah kurniakan kepada kita. dimana yg lebih dihabiskan. iqtikaf dimasjid kah vs. ..., baca quran kah vs. ..., solat subuh berjemaah kah, solat tahajjud, dengar kuliah agama kah. sprt kata hassan al-basri ra. kami sempat bertemu dengan generasi yang waktu mereka lebih berharga dari dinar, emas dan perak.    
  2. ZAMAN MUDA nya - samada dipenuhi dengan ketaatan kpd allah atau dgn yg mungkar. orang muda  perlu mencontohi pemuda2 ashabul kahfi - berani mempertahankan aqidah dan agama s/pun di hadapan raja yang zalim yang memaksa mereka kembali kepada kekafiran. tok sah dok dengaq bisikan syaitan tu, utk penuhi nafsu. muda hanya sekali, enjoy dulu, buat maksiat, life begins at 40 etc. etc kemudian baru nak tobat nasuha!! salah tu. kan di syurga kita kan berumur 33 thn forever.
  3. HARTA nya - dari mana diperolehi dan bagaimana dibelanjakan, dari sumber halal or haram. spt pinjaman dgn ada unsur riba', judi, loteri etc. etc. dibayar zakat harta dak? kemana di sedekah atau diinfaq yg selebihnya?
  4. ILMU nya -  diperolehi apa yg diamalkan. mentaati allah, hormati ibu bapa, solat, zikir, fikir - segala yg tidak dimurkai allah. buat yg baik dan tinggalkan yg haram.
dah bersedia belum dgn jawapan yg akan diberi di mahkamah allah? - disaat mulut tak becakap, tapi tangan n kaki yg menjadi saksi.

spt firman allah:  pada waktu itu kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan. yaasiin:65

wallahu-a'lam. 

No comments:

Post a Comment

Keajaiban Menderma

  Dalam 1 program TV di Amerika, pengacara siaran tersebut mengiklankan tentang seorang pesakit yang memerlukan pembedahan segera yang berha...