"JOM! KITA DAULATKAN AL QURAN DAN SUNNAH"

" Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan barangsiapa meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah merobohkan agama." (Hadis riwayat Baihaki dari Ibnu Umar)

"Ya Allah Sekiranya Hari Ini Merupakan Hari Terakhir Kami, Kau Akhirilah Kalimah Kami Dengan Kalimah لآ اِلَهَ اِلّا اللهُ

Sesungguhnya aku menasihati kamu bukan bererti akulah yang terbaik di kalangan kamu. Bukan juga paling soleh di kalangan kamu. Kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya, seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna. Nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.

-Imam Hassan Basri-

ILMU ITU UMPAMA BARANG KESAYANGAN KITA YANG HILANG, IANYA PERLU DICARI KERANA IA ADALAH HAK KITA
Imam Al Ghazali

Saturday, 26 January 2013

EMPAT SOALAN BOCOR

4 SOALAN BOCOR

Sebuah hadith yg disabda rasulullah yg bermaksud:
tidak akan terlepas kedua kaki seorang hamba itu semasa (berada di padang mahsyar) pada hari kiamat sehingga disoal kepadanya empat soalan.
  • tentang umurnya, dimanakah dihabiskan
  • tentang zaman mudanya, bagaimana digunakan
  • tentang hartanya, bagaimana diperolehi dan bagaimana digunakan
  • tentang ilmunya , apakah diamalkan dengannya .[ hadith riwayat imam al-tirmizi]
  1. UMUR nya - bagaimana kita menghabiskan nikmat masa yang allah kurniakan kepada kita. dimana yg lebih dihabiskan. iqtikaf dimasjid kah vs. ..., baca quran kah vs. ..., solat subuh berjemaah kah, solat tahajjud, dengar kuliah agama kah. sprt kata hassan al-basri ra. kami sempat bertemu dengan generasi yang waktu mereka lebih berharga dari dinar, emas dan perak.    
  2. ZAMAN MUDA nya - samada dipenuhi dengan ketaatan kpd allah atau dgn yg mungkar. orang muda  perlu mencontohi pemuda2 ashabul kahfi - berani mempertahankan aqidah dan agama s/pun di hadapan raja yang zalim yang memaksa mereka kembali kepada kekafiran. tok sah dok dengaq bisikan syaitan tu, utk penuhi nafsu. muda hanya sekali, enjoy dulu, buat maksiat, life begins at 40 etc. etc kemudian baru nak tobat nasuha!! salah tu. kan di syurga kita kan berumur 33 thn forever.
  3. HARTA nya - dari mana diperolehi dan bagaimana dibelanjakan, dari sumber halal or haram. spt pinjaman dgn ada unsur riba', judi, loteri etc. etc. dibayar zakat harta dak? kemana di sedekah atau diinfaq yg selebihnya?
  4. ILMU nya -  diperolehi apa yg diamalkan. mentaati allah, hormati ibu bapa, solat, zikir, fikir - segala yg tidak dimurkai allah. buat yg baik dan tinggalkan yg haram.
dah bersedia belum dgn jawapan yg akan diberi di mahkamah allah? - disaat mulut tak becakap, tapi tangan n kaki yg menjadi saksi.

spt firman allah:  pada waktu itu kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan. yaasiin:65

wallahu-a'lam. 

No comments:

Post a Comment