"JOM! KITA DAULATKAN AL QURAN DAN SUNNAH"

" Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan barangsiapa meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah merobohkan agama." (Hadis riwayat Baihaki dari Ibnu Umar)

"Ya Allah Sekiranya Hari Ini Merupakan Hari Terakhir Kami, Kau Akhirilah Kalimah Kami Dengan Kalimah لآ اِلَهَ اِلّا اللهُ

Sesungguhnya aku menasihati kamu bukan bererti akulah yang terbaik di kalangan kamu. Bukan juga paling soleh di kalangan kamu. Kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya, seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna. Nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.

-Imam Hassan Basri-

ILMU ITU UMPAMA BARANG KESAYANGAN KITA YANG HILANG, IANYA PERLU DICARI KERANA IA ADALAH HAK KITA
Imam Al Ghazali

Monday, 20 May 2013

NABI MUHAMMAD SAW DGN SITI AISHAH RHa.

Pernah suatu hari Siti Aishah RHa berselisih(ada kekhilafan) dengan Rasulullah SAW. Lalu Rasulullah SAW berkata kepada Siti Aishah RHa,
"Kita memerlukan org tengah untuk mengadili di antara kita."

Maka Siti Aishah RHa pun mencadangkan ayahnya, Saidina Abu Bakar RA sebagai orang tengah itu. Rasulullah SAW bersetuju dan menjemput Saidina Abu Bakar RA untuk mengadili diantara Rasulullah SAW dan Si
ti Aishah RHa.

Bila setibanya Saidina Abu Bakar RA di rumah, maka Siti Aishah RHa berkata,
"Berkata jujurlah oleh mu wahai Rasulullah."

Mendengar kata-kata Siti Aishah RHa itu, maka Saidina Abu Bakar RA terus menampar puterinya itu sambil berkata, "Mengapa berkata demikian kepada Rasulullah SAW sedangkan kamu tahu bahawa Rasulullah tidak pernah berbohong."
Siti Aishah RHa terus berselindung dan bersembunyi dibelakang Rasulullah SAW.

Lantas Baginda Nabi SAW bersabda kepada Saidina Abu Bakar,
"Kami menjemput kamu untuk mengadili di antara kami. Bukannya untuk melakukan yang demikian(perbuatan menampar) dan kami pun tidak mahu kamu melakukan yang demikian(perbuatan menampar)."

Saya suka tengak Nabi SAW. Walaupun bergaduh dengan isteri, tetapi isteri Baginda Nabi SAW tetap berselindung dibelakang Nabi SAW untuk minta dijaga dan diselamatkan dari sebarang bahaya. Bagi mereka(isteri Nabi SAW) Rasulullah SAW adalah penyelamat di dunia dan akhirat mereka.

"Ya Allah, jadikanlah aku, hamba Mu ini, sebagai suami yang dapat membawa isteriku menuju Syurga Mu. Allahumma Amiiin."

No comments:

Post a Comment