"JOM! KITA DAULATKAN AL QURAN DAN SUNNAH"

" Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan barangsiapa meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah merobohkan agama." (Hadis riwayat Baihaki dari Ibnu Umar)

"Ya Allah Sekiranya Hari Ini Merupakan Hari Terakhir Kami, Kau Akhirilah Kalimah Kami Dengan Kalimah لآ اِلَهَ اِلّا اللهُ

Sesungguhnya aku menasihati kamu bukan bererti akulah yang terbaik di kalangan kamu. Bukan juga paling soleh di kalangan kamu. Kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya, seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna. Nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.

-Imam Hassan Basri-

ILMU ITU UMPAMA BARANG KESAYANGAN KITA YANG HILANG, IANYA PERLU DICARI KERANA IA ADALAH HAK KITA
Imam Al Ghazali

Saturday, 31 January 2015

PSIKOLOGI WARNA


 

Jika kita merasa senang dan santai disaat kita berada di sebuah ruang atau bilik, itu tandanya ruang tersebut mampu menciptakan suasana harmoni atau sesuai dengan' mood' semasa kita.

Tapi, pernahkah kita mengalami ' badmood' semasa kita berada di dalam sebuah bilik atau di ruangan yang tertentu ?
 Keterampilan dalam mendekorasi warna bilik atau ruang adalah  satu hal yang sangat penting untuk membangkitkan suasana harmoni. Jika kita pandai bermain dengan warna, menyesuaikannya dengan cahaya serta susunan rekaan interior yang lainnya.

Secara tidak langsung kita dapat menciptakan suatu ruang yang sesuai dengan gaya hidup dan keperluan emosi  emosi kita. 
( Nuryawan,Prima.2008 )

 Pilihan dekorasi dalaman yang berhubung dengan warna - warna biasanya boleh menciptakan ruang yang berkesan hangat, elegan,tenang, anggun, dan feminim.


 BIRU
 
 Biru membawa maksud paling "dingin ". Biru juga bermaksud berhubungkait  dengan alam.   Tenang, damai, segar, bersih , kooperatif dan dapat boleh dipercayai.








Biru sesuai digunakan untuk ruang - ruang istirehat dan bersantai. Transpirasi dari biru langit yang cerah dan luas, biru laut yang tenang dan dalam.  ( Nuryawan,Prima.2008 )

HIJAU
Hijau : Mewakili alami segar, sihat dan hidup. Menambahkan energi dan menimbulkan rasa optimis. Tenang serta harmonis, membantu menyeimbangkan emosi dan menghilangkan stres. Hijau sesuai untuk ruangan - ruangan relaksasi dan meditasi. Transpirasi dari aneka tanam-tanaman , buah - buahan segar seperti epal dan berbagai sayur-sayuran. ( Nuryawan,Prima.2008 ) 











UNGU

Ungu : Sering dihubungkaitkan dengan warna kerajaan dan mewah. Di masa kerajaan - kerajaan Eropa dulu, warna ungu kerap dipakai sebagai sandang serta keperluan interior ( tirai , kanopi tempat tidur, penutup tempat tidur ) dan bendera atau kain simbol  kerajaan.
 Ungu juga berkesan protektif, mencambahkan inspirasi dan membantu proses penyembuhan.
Bila lebih banyak campuran warna merah, maka kesannya menjadi hangat. Ungu merupakan warna sekunder, campuran dari merah dan biru. Ungu kemerahan sesuai untuk ruang makan, bilik tidur dan dapur.Bila lebih banyak campuran warna biru , maka kesanya lebih tenang. Ungu kebiruan sesuai untuk kamar tidur, ruang keluarga dan ruang kerja. 



MERAH
Merah : Hangat bersemangat, penuh ghairah, hidup, kuat , berani dan tersendiri. Transpirasi dari warna bunga mawar, cabai,  dan buah - buahan epal dan stawberri.







KUNING 
Kuning : Cerah , gembira, aktif, cerdas, ekspresif dan menarik perhatian. Mengajak orang untuk bergerak dan berinteraksi. Sering digunakan pada tempat permainan kanak-kanak, dan sekolah seperti di tadika.












OREN
OrEN : Percaya diri, tidak mudah putus asa, dan pemberani. Ceria dan kreatif, kerana oren merupakan warna campuran dari merah yang penuh ghairah dan kuning yang cerah. Oren adalah warna yang terhangat dalam lingkaran warna. Amat sesuai diterapkan pada ruang tamu dan ruang makan. Transpirasi dari sinar matahari pagi dan senja..











                       Para ahli terapi warna mengatakan bahwa pancaran warna dapat memberikan efek positif bagi kesihatan tubuh. Setiap warna apabila diteliti ia sebenarnya menyimpan suatu getaran atau energi yang berupaya atau bersifat  menyembuhkan. 


 Bagaimana kaitan warna dengan tubuh manusia ?   
                     Pada dasarnya setiap manusia lahir dengan membawa warna kehidupannya. Energi cahaya yang melingkupi sekujur tubuh memancarkan aura yang terdiri dari tujuh warna pelangi, iaitu merah, kuning, hijau, biru, nila, ungu atau sering disebut indigo.
 

Tubuh yang kekurangan satu atau beberapa warna tertentu biasanya menimbulkan gangguan - gangguan fisik, misalnya kelebihan warna biru atau kekurangan warna merah. Ketidakseimbangan aura tubuh inilah yang mebuat seseorang merasa kurang sihat.

 Terapi warna dipercayai dapat mengembalikan keseimbangan energi dalam tubuh. Caranya dengan mengaplikasikan kekurangan atau kelebihan warna pada tubuh. Ilmu perubatan juga telah membuktikan  bahawa  genetik tubuh manusia dapat bertindakbalas secara otomatik terhadap warna dan cahaya. Itulah  sebabnya pemberian energi  warna dapat menimbulkan kesan positif kepada tubuh manusia.
Ada beberapa kesan terapi umum yang dihasilkan warna - warna dalam kehidupan.


 Warna merah yang memancarkan keberanian, diteliti memberikan efek pada peningkatan denyut jantung dan frekuensi pernafasan.


 Warna oren yang mencipta suasana keceriaan dan kesegaran , diteliti mampu memberi rangsangan  kreativi pada otak dan ransangan pada sistem pencernaan.


Warna kuning pada ruang diteliti mampu mengurangi rasa letih dan perasaan - perasan tertekan.


Warna Hijau yang dikaitkan dengan keharmonian alam semulajadi, jika diteliti ia memberi efek untuk menenangkan dan memperbaiki kerja pernafasan dalam tubuh hingga membantu proses penyembuhan.


Warna biru diteliti memberi efek menenangkan dan memperbaiki kerja pernafasan dalam tubuh.


Warna Ungu diteliti dapat membuat pola tidur menjadi lebih baik .


Prinsipnya , pilihlah warna dinding atau lantai, dengan pilihan warna yang boleh membuat tubuh kita menjadi lebih relaks. Hindarilah  warna - warna masif atau gelap seperti hitam atau biru tua pada ruangan atau bilik, kerana warna - warna ini cenderung untuk memicu rasa tertekan.( Nuryawan,Prima.2008 )

No comments:

Post a Comment