"JOM! KITA DAULATKAN AL QURAN DAN SUNNAH"

" Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan barangsiapa meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah merobohkan agama." (Hadis riwayat Baihaki dari Ibnu Umar)

"Ya Allah Sekiranya Hari Ini Merupakan Hari Terakhir Kami, Kau Akhirilah Kalimah Kami Dengan Kalimah لآ اِلَهَ اِلّا اللهُ

Sesungguhnya aku menasihati kamu bukan bererti akulah yang terbaik di kalangan kamu. Bukan juga paling soleh di kalangan kamu. Kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya, seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna. Nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.

-Imam Hassan Basri-

ILMU ITU UMPAMA BARANG KESAYANGAN KITA YANG HILANG, IANYA PERLU DICARI KERANA IA ADALAH HAK KITA
Imam Al Ghazali

Saturday, 4 July 2015

Allah Pegang Salam Nabi Ibrahim (AS) Dan Keluarga Nya Beribu Tahun.

Allah Pegang Salam Nabi Ibrahim (AS) Dan Keluarga Nya Beribu Tahun

Petikan Dari Kitab.

Sebaik sahaja Nabi Ibrahim dan anak nya Ismail siap membina Kaabah mereka pun duduk berehat.Kawasan begitu sunyi dan sepi hanya 2 beranak sahaja berada di kawasan itu.

Sebelum mendiri kan bangunan kaabah atas perintah Allah swt yang lenyap akibat banjir besar Nabi Ibrahim as kurang pasti di mana tempat yang tepat yang harus di dirikan kaabah. Lalu malaikat Jibrail datang memberi tunjuk tempat yang tepat dengan hujung sayap nya (tips of his wing). Dan selepas di tunjuk dengan tepat Ibrahim di suruh tunggu sebentar untuk hujan turun membersih kan kawasan itu.

Maka berehat lah Ibrahim dan anak nya Ismail.Kemudian Ibrahim bertanya kepada Jibrail siapa kah yang bakal datang dan menghuni kawasan kaabah ini. Lalu Jibrail berkata tempat ini akan di datangi jutaan manusia dan perbuatan nya tidak sia sia membina bangunan ini.
Kemudian Ibrahim terdengar bunyi seakan bunyi jutaan lebah sedang berdesing.Namun apabila dia mendengar betul betul baru lah dia dengar bunyi nya ada lah “Labaikallah huma labaik” berulang kali.

Ibrahim pun bertanya kepada malaikat bunyi apa kah itu.Lalu Jibrail menjawap itu lah bunyi umat Muhamad yang bakal datang kesini tanpa henti henti. Lalu Ibrahim berkata untung nya umat Muhamad itu , boleh kah aku kirim kan salam ku kepada nya? Lalu Jibrail berkata “ya sila kan akan ku sampai kan kepada Allah salam mu kepada muhamad”. Dan anak Ibrahim juga ingin sampai kan salam kepada semua pemuda umat Muhamad dan begitu juga isteri Ibrahim juga kepada semua ahli keluarga wanita umat Muhamad.
Sebaik sahaja salam di beri datang pula angin rebut yang kuat, angin ini begitu kuat dan kencang sehingga bertebaran lah sisa batu dari pembinaan kaabah ini , lalu Allah berkata kepada Jibrail, di mana batu besar nya jatuh di bumi akan terdiri lah masjid yang besar di situ jika jatuh yang kecil akan terdiri lah masjid yang kecil (surau).

Beribu ribu tahun pun berlalu.

Kemudian lahir lan insan bernama Muhamad al Mustafa.Dan di ketika dia menaiki langit menerima perintah solat maka Allah pun berpesan “wahai Muhamad , Ibrahim dan keluarga nya mengirim salam kepada mu dan keluarga mu ( umat muhamad) dan seharus nya kamu membalas kembali salam mu dan keluarga mu kepada nya”

Sudah kah anda melakukan solat? Jika sudah, Alhamdullilah, pasti nya anda sudah mengirim salam kepada Ibrahim dan keluarga nya pada tahiyat akhir tadi kerana Allah menyimpan salam itu beribu tahun lama nya untuk kamu kirim kan kembali kepada Nabi Ibrahim dan keluarga nya (ahli Ibrahim)

SOURCE : BLOG KELAB CHE DET


No comments:

Post a Comment