Tuesday 21 July 2015

Selamat Hari Raya 2015

....Assalamualaikum  Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir dan Batin pada sesiapa saja yang sudi mengunjungi blog saya.....

Raya tahun ini saya macam biasa saja...macam tahun-tahun yang lalu...berhempas-pulas menyediakan keperluan anak-anak yang semakin membesar. Hmmm..bila dah besar cita rasa masing-masing pun dah berubah terutamanya pakaian. Tambah2 lagi  ada tiga orang anak perempuan.  Yang lelaki okey ja...very simple macam ayahnya. Isteri pun takda masalah ikut saja...tak demand yang bukan2...Alhamdulillah.

Hari Raya pertama kami solat Aidil Fitri di Kampung asal saya di Seberang Pumpung, AS Kedah (Masjid Al Hussin) sebab mak saya  disemadikan di situ begitu juga datuk, nenek  serta saudara-saudara terdekat lain...Al Fatihah untuk mereka.

Dulu masa kecil ...semasa Hari Raya kalau jumpa kawan yang datang dari KL..balik beraya...saya dah rasa mereka hebat sebab tinggal di perantauan.  Jauh tu KL..haaaahaa....dulu la

Sekarang pula jumpa kawan2 yang balik dari Dubai, Jepun, UK...sebab bekerja di perantauan...cepat sungguh masa berubahkan....KL dah tak jauh dah...kan...kan. Sekarang pula ada train ETS tu...

Dulu masa ada aruah mak dia selalu buat ketupat jagung dengan rendang daging setiap kali Hari Raya tapi aku tak berapa minat nak makan...lebih gemar biskut moden...budak2 la kata kan...
Tapi sekarang...dari bulan Ramadan lagi aku dok mengidam ketupat dan rendang...kalau setakat daging 4 kilo dan ketupat(beli) 4 kilo cukup untuk kami sekeluarga saja....anak-anak dan isteri pun minat.(Isteri masak sedap )

Sebenarnya aku rindukan mak....

Dah lebih 14 tahun mak tiada...Hari Raya ....tak sama macam waktu mak ada..

Sesiapa yang masih ada mak...beruntunglah...jagalah mak elok-elok..mereka umpama ladang-ladang pahala yang terbentang untuk kita. Doa mereka tiada hijab...Allahurabbi....rindunya kat mak.

Sekarang dah jadi tren 'reunion' kawan-kawan sekolah dan rumah terbuka....aku pun apa kurang...ada juga. Silaturrahim tu yang penting....kalau nak umur panjang dan murah rezeki kita kena hubungkan silaturrahim..hadis riwayat sapapun ana dah tak ingat.
Hujung Ramadhan hari tu berat aku turun 4 kilo....tak taulah apa nak jadi pada hujung Syawal ni
makan..makan dan makan...maklumlah rumah terbuka sehari sampai 6 ke 7 buah rumah...tapi saya tak pergi semua la...task larat nak layan semua
Prinsip saya senang ja...makanlah apa saja selagi boleh makan...asalkan halal. Nabi Muhammad SAW berpesan makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang...ikut yang tu ja....selamat

Yang anehnya rumah Allah sehari lima kali cukup payah kita nak hadirkan....saya kena muhasabbah diri balik...kena buat audit dan semakan...Astagfirullahalazim.
Betullah....musuh sebenar manusia adalah kejahilan...

Hmmm..banyak lagi yang belum aku capai..ada lagi cita-cita, impian dan tuntutan agama yang perlu dikejar......duniawi dan ukhrawi
Yang pasti setiap kali kita nak tambah ilmu...setiap kali itulah kita perlu tambahkan iman...begitulah sebaliknya...pada saya ilmu dan iman perlu seimbang...

Ya Allah kau permudahkanlah jalanku.  Berilah petunjuk dan hidayahMu, aku lemah Ya Allah, aku jahil Ya Allah..Ampunkanlah dosa-dosaku.

Amin




No comments:

Post a Comment

Keajaiban Menderma

  Dalam 1 program TV di Amerika, pengacara siaran tersebut mengiklankan tentang seorang pesakit yang memerlukan pembedahan segera yang berha...