Wednesday 21 October 2015

Sayyidul Istighfar


Sayyidul Istighfar atau dalam Bahasa Melayunya Penghulu Istighfar dibaca 3 kali pagi dan 3 kali petang

Ertinya "Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau, Engkau telah menjadikanku dan aku adalah hambaMu, dan aku di atas perintah dan perjanjianMU sekadar keupayaanku. Aku berlindung denganMu daripada segala kejahatan yang aku lakukan, Aku mengakui nikmatMU ke atasku dan aku mengaku akan dosaku.Ampunilah dosaku, eungguhnya tiada yang mengampunkan segala dosa melainkan Engkau

 " Sayyidul Itighfar, sesiapa yang membacanya dengan penuh keyakinan ketika petang, kemudian dia mati pada malamnya, dia akan dapat masuk syurga.Demikian juga kalau dia membacanya pada waktu pagi " (HR Albukhari)

Sayyidul Istighfar merupakan amalan zikir pagi dan petang yang dianjurkan umat Islam mengamalkannya. Ia sentiasa menjadi amalan orang-orang soleh. 


Source Blog Bumi Serta Isinya

No comments:

Post a Comment

Keajaiban Menderma

  Dalam 1 program TV di Amerika, pengacara siaran tersebut mengiklankan tentang seorang pesakit yang memerlukan pembedahan segera yang berha...