"JOM! KITA DAULATKAN AL QURAN DAN SUNNAH"

" Sembahyang itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan barangsiapa meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah merobohkan agama." (Hadis riwayat Baihaki dari Ibnu Umar)

"Ya Allah Sekiranya Hari Ini Merupakan Hari Terakhir Kami, Kau Akhirilah Kalimah Kami Dengan Kalimah لآ اِلَهَ اِلّا اللهُ

Sesungguhnya aku menasihati kamu bukan bererti akulah yang terbaik di kalangan kamu. Bukan juga paling soleh di kalangan kamu. Kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya, seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna. Nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.

-Imam Hassan Basri-

ILMU ITU UMPAMA BARANG KESAYANGAN KITA YANG HILANG, IANYA PERLU DICARI KERANA IA ADALAH HAK KITA
Imam Al Ghazali

Wednesday, 21 October 2015

Sayyidul Istighfar


Sayyidul Istighfar atau dalam Bahasa Melayunya Penghulu Istighfar dibaca 3 kali pagi dan 3 kali petang

Ertinya "Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau, Engkau telah menjadikanku dan aku adalah hambaMu, dan aku di atas perintah dan perjanjianMU sekadar keupayaanku. Aku berlindung denganMu daripada segala kejahatan yang aku lakukan, Aku mengakui nikmatMU ke atasku dan aku mengaku akan dosaku.Ampunilah dosaku, eungguhnya tiada yang mengampunkan segala dosa melainkan Engkau

 " Sayyidul Itighfar, sesiapa yang membacanya dengan penuh keyakinan ketika petang, kemudian dia mati pada malamnya, dia akan dapat masuk syurga.Demikian juga kalau dia membacanya pada waktu pagi " (HR Albukhari)

Sayyidul Istighfar merupakan amalan zikir pagi dan petang yang dianjurkan umat Islam mengamalkannya. Ia sentiasa menjadi amalan orang-orang soleh. 


Source Blog Bumi Serta Isinya

No comments:

Post a Comment