Tuesday 19 September 2017

SYAAFA'AT AL QURAN KETIKA BERADA DI ALAM KUBUR

Image result for al quran








  • Dari Sa'id bin Sulaim ra., Rasulullah bersabda "Tiada penolong yang lebih utama darjatnya di sisi Allah SWT pada hari Kiamat selain daripada syafa'at Al Quran, Bukan Nabi, bukan Malaikat dan bukan juga yang lainnya".(Abdul Malik bin Habib-Syarah Ihya).

  • Bazzar meriwayatkan dalam kitab La'aali Masnunah bahawa jika seseorang meninggal dunia, ketika orang sibuk dengan kain kafan dan persiapan pengebumian di rumahnya, tiba-tiba seseorang yang sangat tampan berdiri di kepala jenazah.  Ketika kain kafan mulai dipakaikan, dia berada di antara dada dan kain kafannya.


  • Setelah dikuburkan  dan orang ramai mulai meninggalkan kuburannya, maka datanglah dua malaikat.  Iaitu Mungkar dan Nangkir yang berusaha memisahkan orang tampan itu dari mayat berkenaan agar mudah sesi soal jawab dilaksanakan.

  • Tetapi si tampan itu berkata pada dua malaikat: " Si mati ini adalah sahabat karibku.  Walau dalam keadaan bagaimana sekalipun aku tidak akan meninggalkannya.  Jika kalian ditugaskan untuk menyoal kepadanya, maka lakukanlah pekerjaan kalian, kerana aku tidak akan pernah berpisah dari orang ini sehinggalah ia dimasukkan ke dalam syurga".

  • Lalu ia berpaling kepada sahabatnya dan berkata:"Aku adalah Al Quran kalamullah yang terkadang kamu baca dengan suara keras dan terkadang dengan suara perlahan dan lembutnya mendayu-dayu.

  • Janganlah engkau khuatir ketika menghadapi pertanyaan dua malaikat Mungkar dan Nangkir iyu, kerana engkau tidak akan pernah mengalami walau sedikit kesulitan".

  • Setelah dua malaikat itu selesai tugas menyoal pada si mati itu, maka Al Quran kalamullah itu terus menghamparkan tempat tidur si mati tadi dengan hamparan permaidani sutera yang semerbak dengan haruman kasturi yang tersangat harum baunya. Dari Mala'il A'la.( Himpunan Fadhilah Amal : 609).

  • Ya Allah.... Yaa Rahman.......Ya Rohim.....engkau terimalah bacaan Al Quran kami seadanya, maka engkau sempurnakanlah akan kekurangannya Yaa Allah....Yaa Rahman....Yaa Rohim....sesungguhnya engkaulah yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani....Amin.

  • Banyak riwayat yang menerangkan bahawa Al Quran kalamullah itu adalah pemberi syafa'at yang pasti dikabulkan oleh Allah SWT, kerana Al Quran itu bukanlah makhluk tetapi Al Quran itu adalah Qadim.
Oleh Professor Dr. Ahmad Sathori Bin Ismail


          

No comments:

Post a Comment

Keajaiban Menderma

  Dalam 1 program TV di Amerika, pengacara siaran tersebut mengiklankan tentang seorang pesakit yang memerlukan pembedahan segera yang berha...