* BAWA KERETA ANDA KE BALAI POLIS DAHULU
Ramai lagi yang belum tahu cara yang betul untuk uruskan urusan insurans dan kemalangan kereta. akhirnya pihak insurans dan penarik kereta yang mendapat untung atas angin.
Pertama sekali jika kemalangan, anda akan memanggil longkai (penarik kereta). Bila longkai sampai, dia akan suruh tandtangan satu dokumen.
Jangan tandatangan......! Sebab kalau anda tangatangan, longkai akan dapat komisen 10% dari insurans anda.
Jangan sesekali tandtangan dokumen itu dan longkai akan gertak dan momokkan dengan cerita sedih itu dan ini......!
Jadi apa tindakan anda.....?
Cakat ja kat dia : :Saya nak towing saja"
Biasanya kena caj dalam RM200 ke RM300. Towing kereta anda ke balai dulu untuk buat report dan urusan sepatutnya di sana.
Lepas buat report, minta longkai hantarkan kereta ke bengkel panel yang buat repair
Kalau tak tahu panel bengkel, call pihak insurans dan minta alamat panel yang buat repair eksiden.
Lepas tu tibalah paling best, tiba giliran anda pulak untuk claim 10% dari tokey bengkel.
Caranya.....?. Esok adjuster insurans akan datang ke bengkel dan kira jumlah kerosakan.
Contohlah, kereta mahal, Audi ke , BMW ke Mercedes ke, total repair dalam RM100,000.00. jadi anda boleh claim RM10K dekat tokey bengkel sebab anda dah bagi job kat tokey bengkel itu.
Sebab itulah longkai biasanya bergaduh berebut-rebut kereta dan duit dari bengkel kereta.
Dan lagi best, anda boleh claim "lost of use" pada pihak insurans. Contoh kos "lost of use" insurans anda (ikut jenis insurans) RM30 satu hari.
Lepas itu bengkel bagi anggaran siap dalam 1 bulan, Jadi anda boleh dapat RM30 setiap hari selama sebulan.
RM30.00 sehari x 30 hari = RM900.00
Anda layak dapat RM900 dari pihak insurans atas dasar nama claim "lost of use".
Tapi kalau bengkel tak dapat siapkan kereta dalam masa sebulan seperti yang dijanjikan, anda tak boleh claim lagi dengan pihak insurans. Dan tempoh claim "lost of use" ini maximum 3 bulan sahaja.
Cuma kat sini perlu hati-hati dengan dua perkara.
PERTAMA : Pastikan bengkel itu tukar part atau barang kat kereta yang rosak itu.
Sebab sesetenganh bengkel kuat menipu, dia orang tak tukar part yang rosak, mereka hanya repair part yang rosak itu sahaja.
Lepas repair, minta pihak insurans emailkan senarai dan data part yang bengkel tu tukar.
Kalau kurang 1 barang, kita boleh claim balik duit kat tokey bengkel itu. Kalau dia orang taknak bagi, gertak saja nak report polis atau tribunal pengguna.
KEDUA : Hati-hati dengan longkai bila diaorang cakap,
"Hantar kat bengkel saya saja lah....!"
Ini menipu namanya, Sebab longkai takde bengkel. Dia pancing je tu.
Share artikel ini kalau berguna pada kawan-kawan yang lain.
Lt. Kol Husin MC.
Copy dari Whatsup.
No comments:
Post a Comment