Monday 4 March 2013

Cara Menangani Konflik

“Masakan lidah lagi tergigit, inikan pula suami-isteri”. Ini adalah antara peribahasa yang sering diungkap apabila cuba merasionalkan fenomena perbezaan pendapat. Selagi mana manusia itu adalah ‘insan’, ia tidak akan terlepas dari perbezaan pendapat. Jika tidak, masakan Allah swt memerintahkan agar manusia yang berbeza latarbelakang berkenal-kenalan. Tujuannya satu, agar manusia saling mengenal dan menerima perbezaan orang lain seterusnya mengukuhkan iman dalam diri.
 
Masyarakat Malaysia di zaman ini lebih terbuka fikirannya, dan perkembangan ini sedikit-sebanyak mengurangkan perbalahan akibat perbezaan pendapat. Walau bagaimanapun masih lagi terdapat segelintir masyarakat yang taksub dan rendah kemahiran interpersonalnya. 

Hal ini berlaku kerana beberapa faktor seperti karakter semulajadi dan suasana sosio-politik. Misalnya, seorang yang panas baran lebih sukar untuk bertindak secara rasional dalam menghadapi perbezaan pendapat. Begitu juga ahli politik yang terpaksa menjaga kepentingan penyokong-penyokongnya.

Berfikiran strategik
Dalam menyelesaian sesuatu konflik atau pertikaian, kita tidak boleh sentiasa mengambil jalan mudah. Penyelesaian ‘simplistik’ sebenarnya hanya menyelesaikan masalah jangka pendek, namun berpotensi mencetuskan kekusutan yang lebih rumit di masa hadapan. Lari dari masalah atau perundinga bukan jalan terbaik. Pihak yang bertelagah harus berdepan secara berani dengan niat menegakkan kebenaran. Bersemuka (untuk berunding) adalah jalan terbaik bagi menyelesaikan pertikaian.

Perunding tidak harus dari kalangan ahli yang terkenal bengisnya, tetapi yang lebih utama adalah strategik pemikirannya. Sejarah peperangan manusia juga menggambarkan bahawa perunding dan utusan yang sering dihantar terdiri daripada yang bijaksana dan paling berhikmah. Mereka menggunakan teknik-teknik tertentu yang dapat memastikan masalah dirungkai dengan cara yang paling menguntungkan. 

Sun Tzu, seorang pakar strategis perang bersetuju bahawa kemenangan yang paling baik adalah yang tidak melibatkan peperangan (pertimpahan darah). Rundingan penyelesaian harus didasari perkara-perkara berikut:

1. Fakta dan statistik
Rundingan tidak akan mencapai suatu keputusan yang terbaik apabila ia dilandaskan oleh emosi. Sebaik-baiknya elakkan menggunakan hujah emosi. Teknik yang terbaik adalah melalui fakta dan analisis rasional. Namun, tidak dinafikan tidak semua masalah harus berpaksikan fakta semata-mata. Contohnya masalah-masalah yang melibatkan perbalahan isu agama, spiritualiti dan hukum.

2. Memberi situasi ‘menang-menang’
Dalam setiap konflik, kedua-dua pihak mahukan keadilan. Tiada sesiapapun yang bersedia untuk rugi apabila masuk ke dalam bilik perundingan. Oleh itu, penyelesaian secara ’menang-menang’ harus diusahakan. Seterusnya kaedah ini mengelakkan timbulnya perasaan tidak puas hati secara senyap dalam kalangan yang berkonflik.

3. Suara majoriti (Redha)
Dalam perundingan, kadangkala tiada kata putus yang muktamad. Oleh itu undian boleh dijalankan dengan syarat ahli yang dibolehkan mengundi hendaklah dari kalangan yang benar-benar layak. Apabila keputusan undian dijalankan, suara majoriti hendaklah diikut, walaupun ada pihak yang tidak bersetuju. Undian hanya selayaknya dijalankan apabila perbincangan telah dibahaskan sehabisnya. Konsep redha dan tawakkal perlu diaplikasi di sini.

4. Kepakaran
Sebagaimana dinyatakan sebelum ini, perbincanga hendaklah dijalankan dalam kalangan orang yang pakar atau layak sahaja. Ini bagi mengelakkan isi perbincangan dipenuhi dengan unsur emosi dan andaian-andaian tidak tepat berbanding situasi yang sebenar. Bukan sahaja orang yang pakar dalam perkara yang dibincangkan diperlukan, malah skil dalam menguruskan rundingan (negotiating) juga perlu.

5. Semangat ukhuwah
Apabila suatu konflik berlaku dan cuba diselesaikan dengan semangat permusuhan, perundingan sukar mencapai matlamat dan keputusan yang memuaskan. Sebaliknya apabila perbalahan diselesaikan dalam semangat ukhuwah dan persaudaraan, ia akan mendapat suluhan hidayah Allah.

6. Utamakan yang utama
Setiap keputusan yang dibuat juga hendaklah mengutamakan yang utama (fiqh awlawiyyat). Contohnya perkara pokok hendaklah diutamakan berbanding perkara ranting atau cabang. Kemudaratan yang lebih kecil hendaklah didahulukan berbanding kemudaratan yang lebih besar. Selesaikan perkara yang penting dan segera berbanding perkara yang penting tetapi tidak perlu disegerakan.

7. Doakan agar diberi hidayah
Akhir sekali, setiap usaha perlu diakhiri dengan doa dan tawakkal kepada Allah. Setiap ahli perlu yakin bahawa setiap perkara yang berlaku dalam kawalan-Nya dan ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. 

Source:  Blog A.Amri

No comments:

Post a Comment

Keajaiban Menderma

  Dalam 1 program TV di Amerika, pengacara siaran tersebut mengiklankan tentang seorang pesakit yang memerlukan pembedahan segera yang berha...