KE ARAH ISLAMISASI BIMBINGAN
DAN KAUNSELING
Ahmad M.Raba
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Abdul Halim Othman
Universiti Malaysia Sabah
Tiada sesiapa yang boleh menyangkal
bahawa umat Islam kini sedang menghadapi pelbagai cabaran, samada secara luaran
mahupun dalaman. Kedua-dua cabaran tersebut berkait rapat antara satu sama lain pada sebab dan
akibatnya.
Tujuan penulisan ini tidaklah untuk
memberi perhatian kepada cabaran yang datang dari luar tetapi ia adalah untuk
membicarakan aspek-aspek yang berkaitan dalam konteks cabaran dalaman itu
sendiri, yang mengikut pandangan kami adalah merupakan elemen yang lebih
penting berbanding cabaran yang datang dari luar.
Dalam konteks ini, persoalan utama
kepada para cendekiawan, pendidik, kaunselor dan penyelidik Islam yang perlu
dijawab ialah bagaimana untuk mengislamkan sesuatu disiplin ilmu terutamanya
dalam ilmu sains sosial.
Setiap orang perlu mengakui bahawa dalam sistem
pendidikan, seperti juga ulama’ Islam kontemporari, para intelektual, pendidik,
kaunselor dan penyelidik dari kalangan orang Islam adalah berbeza latar
belakangnya. Sesetengahnya daripada
mereka mempunyai pengetahuan Islam yang agak lemah dan ada diantara mereka yang
langsung mengabaikan sama sekali aspek-aspek yang terdapat dalam Islam. Selain daripada dikalangan mereka mempunyai
pengetahuan agama yang dalam, namun kurang pula penguasaan dan pengetahuan mereka
mengenai cabaran-cabaran di zaman moden.
Perkembangan dan kemajuan umat
Islam hanya akan membuahkan hasil jika kita di pelbagai peringkat memainkan
peranan masing-masing. Ia juga akan
bergantung kepada proses islamisasi falsafah-falsafah yang berkaitan, matlamat
yang ingin dicapai, teknik-teknik yang digunakan dan aplikasinya termasuk dalam
segenap aspek dalaman diri seseorang.
KONSEP ISLAMISASI
Maksud yang mudah bagi istilah “Islamisasi” ialah penyesuaian
kepada Islam khususnya penyesuaian terhadap ilmu pengetahuan moden, sains sosial
dan teknologi mengikut pendekatan Islam.
Ia adalah untuk memperkenalkan segala bentuk pengetahuan tersebut dengan
cara atau melalui pendekatan yang dibawa oleh agama Islam.
“Sebelum
masyarakat Islam menjadi mundur dan ketinggalan, mereka telah Berjaya membina
disiplin, membentuk dan menjelaskan kerelavanan Islam, nilai-nilai dan
pandangan mengenai dunia kepada setiap orang daripada mereka dan mereka
mengintergrasikan kesemuanya dengan jayanya aspek-aspek utama ke dalam ilmu
pengetahuan Islam. Mereka telah membuat
sumbangan yang bermakna kepada semua bidang dan menggunakan secara berkesan dan
berjaya pula mengembangkannya.”
(Islamization of knowledge,
1982 IIIT,p.14)
Islamisasi ilmu pengetahuan adalah satu usaha yang dilakukan untuk
membentuk disiplin sains sosial selaras dengan visi Islam supaya ketamadunan
Islam dapat dihidupkan semula. Antaranya
ialah dengan menulis semula ilmu pengetahuan dan menyesuaikan semula penemuan
kajian yang berkaitan mengikut kaca mata Islam.
Dalam erti kata lain, ini adalah satu cara untuk menjadikan ilmu dalam
sains sosial sebagai sebahagian cabang ilmu Islam yang tersebar dari tangan
ketangan dan ia akan diperkenalkan dalam semua aspek ilmu pengetahuan yang ada.
Dalam Islam, sebenarnya tiada
wujud percanggahan antara intelektual dan ilmu wahyu. Malahan penemuan-penemuan saintifik adalah
selalu parallel dengan apa yang dinyatakan didalam al-Ouran dan Hadis. Ini adalah kerana ilmu wahyu berperanan dalam
memandu, membimbing dan mendorong manusia untuk berfikir dan memahami setiap
perkara dan kejadian berdasarkan akal dan perasaan, belajar dari pengalaman dan
pemerhatian dan melaluinya manusia boleh membangunkan kecemerlangan diri dalam
kehidupan.
ISLAM DALAM TEKNOLOGI
Islam dalam teknologi pula merujuk kepada
penggunaan mekanikal dan sains gunaan sebagai cara untuk memperbaiki cara
melaksanakan pengajaran Islam, menggunakan teknologi moden dan memperkenalkan
teknologi baru pada masa akan datang yang dipelopori oleh orang Islam dan
akhirnya untuk mengukuhkan iman seseorang.
Adalah penting kepada umat Islam
agar dapat merangka kerja bagi memudahkan pemindahan teknologi kerana ia
dianggap sebagai satu langkah untuk menuju ke arah pembangunan teknologi dalam
Islam dalam semua lapangan ilmu.
Penguasaan teknologi perlu dianggap sebagai sangat penting sebagaimana
pentingnya mengkaji Al-Quran itu sendiri dan teknologi itu adalah penting untuk
menjamin kelangsungan dan juga ketamadunan ummah.
“Dan sediakan untuk menentang mereka (musuh yang
menceroboh) dengan segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan…..”(8:60)
Kita semua sedar akan kepentingan
peranan teknologi masa kini dalam peperangan dan memelihara keamanan
sejagat. Islamisasi ilmu pengetahuan
tidaklah sepatutnya ditumpukan hanya kepada
penyesuaian ilmu sains sosial itu sahaja tetapi juga perlu dilakukan untuk
menghasilkan ilmu pengetahuan yang selari dengan Islam kerana ilmu sains itu
sendiri adalah berdasarkan kepada pemerhatian, eksperimen, induksi dan juga ke
atas teknologi sebagai instrument yang dicipta oleh manusia yang digunakan
untuk manusia mengikut pengajaran Islam.
Menurut
Mustafa al-Nefar (1990), terdapat beberapa halangan dalam mencapai matlamat
islamisasi ilmu pengetahuan ini. Salah
satu halangan adalah kerana ilmu pengetahuan itu sendiri yang tidak dimanfaatkan
oleh manusia khasnya dalam mengukuhkan dimensi kemanusiaan sebaliknya ia
disalahgunakan untuk mencabar Allah Taala dengan melakukan kemungkaran dan
kerosakan di muka bumi. Tambahan,
kebijaksanaan manusia hendaklah diikuti dengan mengakui dan menerima hakikat
dan keagungan Pencipta iaitu Allah Taala dan bukan untuk melakukan penyekutuan
tuhan di atas muka bumi ini. Justeru
itu, islamisasi ilmu pengetahuan, sains dan teknologi bermaksud; “manusia itu hendaklah berada dalam
kesederhanaan dan tidak bersikap ekstrim dan juga mengakui akan keesaan Tuhan
dan tidak mengagungkan teknologi sebagai kuasa yang boleh menentukan
kehidupannya di muka bumi ini.
Seseorang
itu mestilah mempunyai kefahaman yang jelas dalam membezakan antara ayat-ayat
suci yang merupakan wahyu dengan penemuan saintifik. Dalam hal ini, orang Islam mesti menyakini
akan kebenaran bahawa wahyu itu datangnya dari Allah SWT dan pengetahuan dalam
eksperimen adalah sebagai asas terhadap pemerhatian dan pengalaman yang
dilakukan oleh manusia.
BIMBINGAN DAN KAUNSELING : ANTARA
PERSPEKTIF ISLAM DAN PANDANGAN BARAT
Matlamat
dalam proses Islamisasi harus dimulai dalam sektor pendidikan terlebih dahulu
khususnya di peringkat institusi pengajian tinggi kerana peranannya yang akan
melahirkan pemimpin-pemimpin masa hadapan.
Bimbingan dan kaunseling juga perlu dilihat sebagai satu disiplin ilmu
yang memainkan peranan yang penting dan perlu dilakukan islamisasi keatasnya
agar peranan dan faedahnya dapat dimanfaatkan khususnya pada orang Islam dan
umumnya kepada orang lain.
KONSEP LINGUISTIK
‘Bimbingan’
mengikut bahasa Arab adalah ‘menunjukkan jalan’. Perkataan ‘Rashid’ pula adalah merujuk kepada
orang yang terbimbing ke arah jalan yang benar (orang yang mendapat
petunjuk). Ia juga member makna:
‘bimbingan kerohanian’. Perkataan
‘Rashad’ bermakna ‘untuk menjadi orang yang berada di jalan yang benar’, (iaitu
orang yang benar-benar terbimbing dan bukanlah kea rah orang yang ‘dilaknati’)
Istilah ‘Rashid’ pula bermaksud orang yang benar-benar
terbimbing, mengikut cara yang betul dan mempunyai keyakinan dan keimanan yang
benar (Cowan 1967). Dari sumber yang
sama, ia membawa kepada ‘khulafa-rashidun’ (khalifah yang terbimbing
sepenuhnya).
Bimbingan
atau panduan dalam Al-Quran bermaksud petunjuk ke jalan yang benar. Bimbingan dalam bahasa Inggeris pula bermakna
“perbuatan, proses atau hasil daripada bimbingan” – sesuatu yang dipandu. Dalam dunia pendidikan, bimbingan dilihat
sebagai satu proses menasihati pelajar-pelajar dan keluarga mereka.
Sebagai
kesimpulan, konsep bimbingan dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris adalah
menunjukkan ke jalan yang benar (pengertian khusus) dan sesuatu yang dipandu
atau yang dibimbing (pengertian umum).
KONSEP KAUNSELING
Dalam
bahasa Arab, perkataan ‘nasih’ (kaunselor) bermaksud kaunselor yang baik dan
penasihat yang ikhlas. Perkataan ini
berasal dari perkataan ‘nasaha’ yang bermaksud untuk memberi dengan
ikhlas. Dalam bahasa Inggeris, perkataan
kaunseling bermaksud memberi nasihat kepada klien, memberi nasihat untuk
kebaikan klien. Kaunselor adalah orang
yang memberi kaunseling, dan juga orang yang digelar sebagai penasihat.
Dalam
bahasa Arab juga, kaunseling bermakna “nasihat dengan ikhlas”, sementara dalam
bahasa Inggeris bermaksud untuk “memberi nasihat kepada orang”. Pengertian yang pertama adalah lebih spesifik
manakala yang kedua pula agak umum.
“Maka hendaklah
mereka menyahut seruan-Ku(dengan patuh pada perintah-perintah-Ku) dan hendaklah
mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik dan betul”. (2:186).
“Jika kamu Nampak
dari keadaan mereka telah matang dan berkebolehan…”(4:5).
“Musa berkata
kepadanya: Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu mengajarkan ku ilmu yang benar
di antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu?” (18:66).
“Wahai Tuhan kami,
berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami
(ini)”.(18:10)
“Dan ingatlah kepada
Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: “Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku
petunjul kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini”. (18:24).
“Maka sesungguhnya,
ia telah berpegang pada simpulan (tali agama) yang teguh, yang tidak akan putus
(2:256)
“Aku akan memalingkan
orang-orang yang menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yang benar
dari tanda-tanda kekuasaan-Ku. Mereka
jika melihat tiap-tiap ayat(Ku), mereka tidak beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat jalan yang membawa
kepada petunjuk, mereka tidak mahu menempuhnya, tetapi jika mereka melihat
jalan kesesatan, mereka terus menempuhnya.
Yang demikian itu adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan
mereka selalu lalai daripadanya”. (7:146).
“Dan sesungguhnya
telah Kami anugerahkan kepada Ibrahim hidayah kebenaran sebelum (Musa dan
Harun)”.(21:51).
“(yang) memberi
petunjuk kepada jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya”. (72:2)
“..tetapi Allah
menjadikan kamu ‘cinta’ kepada keimanan dan menjadikan keimanan itu indah di
dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan, dan
kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang
yang mengikuti jalan yang lurus, sebagai kurnia dan nikmat dari Allah, dan
Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”.
(49:7-8).
Dengan
membaca ayat-ayat suci Al Quran, kaunselor akan dapat mengetahui jenis
bimbingan yang perlu diberikan kepada klien: bimbingan yang betul ke arah
tingkahlaku yang betul.
Perkataan ‘nasha’ dan
perkataan terbitan, ia disebut sebanyak
tigabelas kali di dalam enam surah.
“Hai kaumku sesungguhnya aku
telah menyampaikan kepadamu amanat Tuhanku, dan aku telah member nasihat
kepadamu, tetapi kamu tidak menyukai orang-orang yang member nasihat”. (7:79)
“Hai kaumku, sesungguhnya
aku telah menyampaikan kepadamu amanat-amanat Tuhanku dan aku telah memberi
nasihat kepadamu. Maka bagaimana aku
akan bersedih hati terhadap orang-orang yang kafir?” (7:93)
“Aku sampaikan kepadamu
amanat-amanat Tuhanku dan aku member nasihat kepada mu dan aku mengetahui dari
Allah apa yang tidak kamu ketahui” (7:62).
“Dan tidaklah bermanfaat
kepadamu nasihatku jika aku hendak member nasihat kepada kamu, sekiranya Allah
hendak menyesatkan kamu, Dia adalah Tuhanmu, dan kepada-Nya-lah kamu
dikembalikan”. (11:34)
Mereka berkata: “Wahai ayah
kami, apa sebabnya kamu tidak mempercayai kami terhadap Yusuf, padahal
sesungguhnya kami adalah orang-orang yang mengingini kebaikan baginya”. (12:11)
“…keluarlah (dari kota ini)
sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang member nasihat kepadamu”. (28:20)
“…………bertaubatlah kepada
Allah dengan taubatan nasuha (taubat yang semurni-murninya).(66:8)
Daripada ayat-ayat yang telah
dinyatakan di atas, kaunselor Islam perlu memberi bimbingan yang betul dan
ikhlas. Ini adalah untuk memastikan
klien membuat pilihan yang betul dan dia boleh hidup bahagia di atas pilihan
yang dilakukannya itu.
Konsep
yang terdapat di dalam Al- Quran berhubung dengan bimbingan dan kaunseling
adalah sangat jelas dan semua menunjukkan bahawa ia perlu dipandang mengikut
kaca mata Islam dalam usaha untuk memberi perkhidmatan secara benar dan ikhlas.
Kaunselor Islam dalam pada
melaksanakan tugas berdasarkan kaedah Islam perlu menjawab beberapa persoalan
yang berikut. Antaranya;
Apakah
ciri-ciri realiti?
Adakah
terdapat perancangan besar terhadap alam semesta ini atau adakah ia berlaku
secara berkebetulan atau secara semulajadi?
Apakah
kedudukan manusia dalam alam semesta?
Adakah
manusia mempunyai peranan dan tanggungjawab/.
Apakah pula batasan-batasan manusia?. Apakah hubungannya dengan orang lain?. Untuk diri sendiri?.
Apakah
ciri-ciri keperluan yang diperlukan oleh manusia?.
Apakah
bukti jika benar kita mengetahuinya?.
Adakah
ia melibatkan pengetahuan dan tugas?.
Setakat
mana kebebasan manusia?. Adakah
kebebasan itu ontologi atau ilusi?.
Adakah semua yang berlaku itu adalah fenomena yang mempunyai tujuan atau
fenomena yang dirancang?.
Adakah
matlamat yang perlu bagi masyarakat?.
Bagi individu?. Adakah tanggungjawab
itu sebagai istilah yang bermakna?.
(Beck,1963,p.96)
Dengan menjawab persoalan di atas,
seorang kaunselor Islam akan mempunyai konsep kehidupan dan pandangan
tersendiri dalam memahami Islam menurut Al-Quran dan Hadith.
KONSEP KAUNSELING DI DALAM
AL QURAN
Perkataan “Rashada”, “Rushd” dan
perkaan “rashid” telah disebut dalam Al Quran sebanyak 19 kali dalam 11 bab
(surah-surah). Perkataan yang bermaksud
bimbingan dan menunjukkan cara yang telah disebut di dalam surah adalah seperti
berikut:
“ Dan apabila hamba-hamba-Ku
bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa
apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala
perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepada Ku, agar mereka selalu berada
dalam kebenaran.” (2:186)
Musa berkata kepada Khidhr:
“Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di
antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu?” (18:66)
“(Ingatlah) tatkala para
pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua, lalu mereka berdoa: “Wahai
Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi Mu dan sempurnakanlah bagi
kamu petunjuk yang lurus dalam urusa kami (ini)”(18:10)
..Kecuali (dengan menyebut):
“Insua Allah”. Dan ingatlah kepada
Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: “Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk
kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini.” (18:24)
(yang) member petunjuk
kepada jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya.
Dan kami sekali-kali tidak
akan mempersekutukan seseorangpun dengan Tuhan kami (72:2)
Dengan membaca ayat-ayat suci Al Quran
kaunselor akan dapat mengetahui jenis bimbingan yang diberikan kepada klien :
bimbingan yang betul ke arah tingkahlaku yang betul.
Kami tidak mengunakan ayat-ayat
Al Quran untuk mendakwa bahawa Al Quran
ada mengandungi ilmu tentang. Ia tidak
pernah terlintas dalam fikiran kami ketika kami memilih ayat-ayat ini. Maksud kami memilih ayat-ayat ini adalah
menyatakan kepada mereka yang mengambil berat tentang kaunseling Islam ialah
sebagai kaunselor, kita mesti megikuti panduan yang terkandung dalam Al Quran
ketika kami melaksanakan kerja-kerja profesional kami. Didalam Al-Quran secara tidak langsung telah
menyarankan bahawa seorang kaunselor Islam perlu mengikut nilai-nilai moral dan
mengikuti kod etika sebagai sebagai seorang kaunselor yang profesional. Apa
yang kita belajar daripada ayat-ayat sebelumnya dan dari Al-Quran dan Hadis
adalah keikhlasan ketika melaksanakan sesi kaunseling kepada klien kita dan apa
yang kita boleh lakukan untuk membantu
klien untuk berjaya dalam mencapai matlamat mereka tanpa mengabaikan
asas agama dan nilai-nilai moral Islam. Kita perlu menekankan bahawa seorang kaunselor Islam itu
dijangka berupaya menjadi model dalam melaksanakan kaunseling untuk semua aspek
kerjaya. Semua kaunselor, samada orang Islam atau bukan Islam, dia perlu
mempunyai pengetahuan lengkap mengenai sifat manusia. Itu adalah sebahagian
daripada penyediaan saintifik yang diperlukan untuk mereka yang terlibat dalam
memberi perkhidmatan kepada manusia.
SIFAT MANUSIA
Islam mengajar umat Islam tentang
asal usul manusia serta tentang objektif penciptaan. Pandangan Islam adalah
menyeluruh dan mencakupi semua aspek dalam mengajar manusia tentang penciptaan
alam semesta, kehidupan di bumi, manusia, alam semulajadi hidup dalam kehidupan
ini dan tentang kehidupan akan datang dan sebagainya.
Apa yang penting kepada kaunselor
Islam adalah untuk mengetahui sifat manusia agar dengannya dapat membantu klien yang
memerlukan bantuan dalam sebahagian daripada kehidupan mereka. Islam menyebut
mengenai permulaan kehidupan manusia dan mengingatkan manusia tentang akhir
tempoh sesebuah kehidupan yang
singkat dan bukan bertujuan untuk
hidup selama-lamanya di bumi ini. Sesungguhnya
anak-anak Adam telah dicipta secara berperingkat bermula daripada saripati
air mani yang diperlukan untuk
persenyawaan.
“Dan sesungguhnya Kami telah
menciptakan manusia dari suatu
saripati (berasal) dari
tanah. Kemudian Kami jadikan
saripati itu air
mani (yang disimpan) dalam tempat
yang kokoh (rahim). Kemudian air
mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan
segumpal daging dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu
tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia
makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha
sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik”. (23:12-14)
Dengan mengetahui sifat-sifat manusia akan memberi kesan yang besar dalam
pemikiran manusia mengenai kewujudannya
didunia dan siapakah yang membuat manusia untuk terus hidup dengan
dilengkapi dengan semua pancaindera dan kemahiran yang membolehkan manusia berjaya dalam lapangan kehidupan dan
kerjayanya. Tanpa wahyu bagaimana
manusia boleh tahu tentang asal-usul dan kemana destinasi yang perlu dituju?. Dengan
segala nikmat yang Allah (SWT) kurniakan, manusia masih jahil tentang dirinya dan bagaimana untuk mempunyai kehidupan yang
sihat dan bersyukur tentang apa yang
Allah kurniakan dia melaksanakan tugasnya dalam kehidupan ini!.
Manusia di dalam Al-Quran digambarkan
sebagai makhluk yang dihormati dan makhluk yang dimuliakan oleh Allah yang Maha
Perkasa. Manusia seperti yang disebut di dalam Al-Quran , mempunyai beberapa
dimensi utama, iaitu : dimensi kerohanian, fizikal, emosi, intelek dan sosial. Dimensi-dimensi personaliti manusia ini tidak
dapat dipisahkan dari suatu sama lain. Semua elemen adalah berkaitan dan tidak
mempunyai sempadan untuk memisahkan setiap satu dari yang lain. Dimensi kerohanian walaupun tidak terlihat, tetapi ia merupakan sesuatu yang ada
dalam tubuh manusia. Dimensi fizikal yang nampak jelas dan boleh
mempunyai kesan pada orang lain juga akan menerima kesan. Dimensi emosi
adalah amat penting terutamanya pada peringkat awal kehidupan .Dimensi
intelek ialah elemen yang mengurus manusia
membawa ke arah kejayaan atau kegagalan. Jika individu tersebut menjaga dimensi ini, dia mempunyai seorang
pengurus yang baik untuk memimpin dia ke arah pencapaian yang terbaik dalam
kehidupannya. Tetapi jika dimensi ini
diabaikan, tanpa adanyapendidikan,
maka ia akan sia-sia dan tidak memberi kesan
yang positif ke atas
kehidupan manusia. Akhir sekali, dimensi
sosial iaitu dimensi yang mengurus
keperluan sosial seorang individu dan
hubungan dengan individu
yang lain dalam persekitarannya. Apabila dimensi ini berada dalam keadaan
normal dan dapat berfungsi dengan betul, individu ini akan menunjukkan
keperibadian yang sihat dan dinamik dan dapat bertindak secara seimbang dengan
dimensi yang ianya akan dapat berkembang secara normal pada setiap peringkat
kehidupan seseorang individu itu. Individu
yang mengabaikan mana-mana satu dimensi personaliti manusia ini, boleh membawa
kepada personaliti yang tidak seimbang.
Sebagai contoh, seseorang yang
kebanyakan masanya mempunyai badan yang kuat tetapi tanpa disertai dengan
dimensi rohani dan emosi, maka ia tidak boleh menjadi sihat melainkan semua
dimensi itu diambil perhatian oleh individu ini.
Manusia sepertimana yang
dinyatakan dalam Al-Quran adalah makhluk yang dihormati dan merupakan ciptaan
yang lebih mulia. Manusia adalah khalifah Allah di atas muka
bumi. Kedudukan ini menerangkan status manusia
sebagai salah satu yang dimuliakan Allah, mempunyai hubungan yang rapat dengan Allah dan
mempunyai tanggungjawab kepada Maha Pencipta.
Manusia sebagaimana yang dijelaskan dalam Al-Quran mempunyai beberapa
dimensi utama: kerohanian, fizikal, intelektual, emosional dan dimensi sosial. Personaliti manusia atau diri manusia itu
adalah sesuatu yang asalnya dari semua dimensi tersebut.
Kaunselor
Islam perku mengambilkira semua dimensi ini bila berdepan dengan klien
mereka. Bila seseorang individu menjadi
tidak sihat atau yang berkaitan dengannya, sistem psikologi individu akan
menjadi tidak seimbang, dan individu itu pula cenderung untuk mengalami
gejala-gejala tertentu dan individu itu akan dikenal pasti
mempunyai masalah tertentu berdasarkan kepada
gejala-gejala dihadapinya.
Manusia
bertanggungjawab.
Satu aspek yang penting dalam kehidupan
manusia ialah manusia itu bertanggungjawab ke atas apa yang dilakukan. Allah berfirman dalam Al Quran yang
bermaksud:
“ bagi siapa di antara kamu
yang berkehendak akan maju dan mundur”. (74:37)
“Tiap-tiap seorang manusia
terikat dengan amal yang dikerjakannya”. (52:21)
Tanggungjawab, kewajipan, tugas,
kawalan, kuasa, tugas, dan nilai moral adalah istilah yang berkaitan dan ia
bermaksud bahawa manusia adalah makhluk yang sangat penting di kalangan makhluk
ciptaan Allah (SWT). Manusia mempunyai kebebasan membuat keputusan
untuk dirinya sendiri dan bebas dalam memilih tindakan yang diambil. Kebebasan yang dimiliki hendaklah diiringi
dengan tanggungjawab dan kebajikan-kebajikan.
Pertama, manusia mempunyai tanggungjawab terhadap Penciptanya, dirinya,
keluarga dan masyarakat amnya. Tanpa
tanggungjawab ini manusia sudah tentu tidak mempunyai peranan di dalam
kehidupan. Maka, hidupnya menjadi kosong
dan tidak mempunyai makna.
Manusia
adalah makhluk yang dimuliakan Allah (SWT)
Manusia adalah makhluk yang
dimuliakan. Tanggungjawab itu adalah satu penghormatan kepada manusia itu
sendiri. Kita tidak akan memberikan
apa-apa tanggungjawab kepada orang yang kita tidak hormat kepadanya. Tetapi penghormatan
manusia di dalam Al Quran bermaksud bahawa manusia ini telah
diberi penghormatan oleh Allah (SWT) yang diangkat mertabatnya berbanding
makhluk-makhluk yang lain. Ini adalah
penghormatan ke atas manusia dan manusia hendaklah terus bersyukur dan
menghargai nikmat yang diterima dalam kehidupan tanpa henti dari Allah(SWT).
“Dan sesungguhnya telah kami
muliakan anak-anak Adam, Kami telah beri pelbagai kenderaan di daratan dan di
lautan, kami beri mereka rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik
dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang selebih-lebihnya atas kebanyakan
makhluk yang telah Kami ciptakan”. (17:70)
Manusia
secara fitrahnya juga percaya kepada Tuhan
“Dan(ingatlah wahai
Muhammad), ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-menurun)
dati tulang belakang (sulbi) mereka dan Allah mengambil lesaksian terhadap jiwa
mereka (seraya berfirman): “Bukankah Aku ini Tuhanmu?”. Mereka menjawab:”Betul (Engkau Tuhan kami),
kami menjadi saksi”. (Kami lakukan yang
demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: “Sesungguhnya kami (Bani Adam) adalah
orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)” (7:172)
Setiap
manusia asalnya beriman dan percaya kepada Allah.
“Maka hadapkanlah dirimu
(kamu dan pengikut-pengikutmu, wahai Muhammad) ke arah agama Allah dan jauh
dari kesesatan; (tetaplah atas) ‘agama Allah’, Allah yang telah menciptakan
manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) menurut fitrah itu untuk
menerimanya. Tidaklah patut ada sebarang
perubahan pada ciptaan Allah itu.
(Itulah) agama yang betul lurus:
tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahuinya”. (30:30).
Dimensi kerohanian manusia tidak
boleh dibentuk dan berkembang jika
manusia itu mengabaikan keimanan dan keyakinan kepada tuhan dan agama dimana
aspek ini adalah aspek dalaman yang utama untuk seseorang individu itu.
Di negara Barat sekalipun,
orang-orang telah pun mula bercakap mengenai kepentingan agama dalam kehidupan
seseorang.
“dengan mengabaikan
kerohanian sebagai legitimasi sesebuah kehidupan, ahli-ahli psikologi yang
mengabaikan kepercayaan yang dipegang oleh 90% populasi di US,….’agama’ menurut temubual dengan ketua
APA (American Psychology Association), “Adalah sangat penting masyarakat dalam
sejarah manusia”. Dengan ramainya orang
terlibat dalam aktiviti keagamaan, kemungkinan klien yang mempunyai pegangan
nilai-nilai agama mempengaruhi tingkahlaku mereka. Sekiranya ahli terapi tidak cuba
menginterasikan nilai agama dalam penyelesaian sesuatu permasalahan,
keberkesanan penyelesaian adalah dijangka bersifat sementara”.
Kaunselor Islam tidak sewajarnya
mengikut secara membuta pandangan ali-ahli psikologi Barat mengenai manusia
kerana ahli-ahli psikologi Barat tidak melihat manusia itu sebagai unik dan
diciptakan oleh Allah yang dimuliakan.
Dengan mengikut secara membuta idea-idea dari ahli-ahli psikologi Barat
menjadikan kita lebih terkeliru dan akan menghadapi masalah. Sedang Al Quran itu telah menjelaskan dengan
secara komprehensif mengenai manusia.
ISI-ISU ETIKA
Bagi kaunselor Islam, persoalan
moral bukanlah sesuatu isu yang asing dan baru.
Menjadi tanggungjawab moral sebagai seorang Islam supaya menjadi contoh
seorang kaunselor yang ikhlas dengan Allah,
pada dirinya dan juga dengan lain-lain makhluk ciptaan Allah.
“Isu-isu etika bagi
kaunselor Islam, bukan sahaja untuk melindungi kepentingan kaunselor di mata
umum, ia lebih daripada itu, ia meliputi aspek keyakinan dan keimanan kepada Allah,
agama, kerohanian, tingkahlaku sosial, membuat keputusan, usaha-usaha intelektual,
tabiat penggunaan, adab percakapan dan semua aspek kehidupan manusia. Sebab moral adalah sebahagian daripada asas
dalam Islam sebagaimana yang dijelaskan dalam Al Quran malah ia sangat
ditekankan hampir keseluruhan dalam kitab suci itu”.
(Abdalati,
p.43)
“Isu etika sepatutnya
didasarkan kepada prinsip-prinsip keimanan bahawa Allah adalah yang pentadbir
sekelian alam termasuk manusia dan segala aspek dunia kehidupannya. Bersama-sama dengan seluruh ciptaan Allah,
setiap seorang daripada kita adalah bergantung sepenuhnya kepada Allah dan akan
kembali kepadaNya untuk perhitungan”.
(Haneef,1979,p.65)
Sebagai seorang kaunselor Islam, hasil
daripada keimanannya kepada Allah akan terhias pada dirinya ciri-ciri
keikhlasan, bertanggungjawab, integriti, benar, komitmen, berlaku adil,
berdisiplin dan mampu mengawal diri, berperikemanusiaan, sabar, ketabahan,
berani, berterima kasih, bermaruah, berkehormatan, rasa hormat diri, kesopanan
dan kesucian niat, baik sanggup membantu, bekerjasama, pemurah dan mesra,
bertimbang rasa dan kasih sayang yang mempunyai adab yang baik, mempunyai
perasaan persaudaraan, kemesraan dalam perhubungan dan kasih sayang terhadap
orang lain, rajin dan berilmu dan cinta akan ilmu pengetahuan.
Dengan andaian mempunyai semua
cirri-ciri di atas, kaunselor Islam akan kurang menghadapi masalah bila
berdepan dengan klien, mampu melindungi kerahsiaan klien, lebih
bertanggungjawab dan lebih menyedari keperluan-keperluan yang diperlukan. Sekiranya terdapat kaunselor bukan Islam yang
mengikuti kod etika ini sebagai usahanya untuk mengelakkan kehilangan kepentingannya
seperti kehilangan pekerjaan, namun sebaliknya pula kaunselor Islam perlu
mengamalkan kod etika ini berdasarkan prinsip-prinsip Islam yang wajar dipatuhi
akan ember kesan yang positif kepada tingkahlakunya.
APLIKASI KAUNSELING
Prinsip-prinsip Islam dalam
bimbingan dan kaunseling boleh diaplikasikan dalam banyak bentuk. Perbincangan berikut mencadangkan beberapa ‘setting’
yang boleh diterokai oleh kaunselor.
KAUNSELING KANAK-KANAK
Cara yang terbaik untuk membantu
kanak-kanak adalah melalui bimbingan.
Melalui bimbingan, kanak-kanak akan dapat mengenal diri dan
potensinya. Sebagaimana yang telah
diperjelaskan sebelum ini, bimbingan yang membawa makna adalah kaunselor yang
mampu menyediakan model yang baik untuk diikuti oleh mereka kerana kanak-kanak
adalah insan yang perlu disayangi dan dikasihi.
Baginda
Nabi Muhammad SAW bersabda;
‘Bila anak-anak mencapai
umur 7 tahun, ajar mereka untuk solat…. Dan kita tahu bahawa anak-anak akan
mengikuti ibu bapa mereka solat. Ibu
bapa perlu menunjukkan kasih sayang kepada anak-anak”.
Sebuah hadis dari Aisyah
r.a. menyebut; “ Orang Arab dusun datang kepada baginda dan bertanya samada
mereka perlu mencium anak-anak mereka”.
Baginda menjawab; “Ya”,
mereka berkata: “ tetapi kami tidak pernah mencium mereka”, baginda SAW pula
menjawab: “ Apakah daya saya, seandainya Allah telah mencabut rasa kasih sayang
dari hati kalian”.
(Bukhari
dan Muslim)
Kaunselor Islam bila berurusan
dengan kanak-kanak yang menjadi kliennya, wajar meletakkan diri mereka sebagai
ibu bapa kanak-kanak tersebut, dan curahkan kasih sayang dan menjadi model yang
baik berbanding hanya mengaplikasikan teknik-teknik kaunseling terhadap klien
tersebut.
KAUNSELING REMAJA
Berhadapan dengan klien remaja,
memerlukan teknik yang berbeza tanpa mengira peringkat perkembangan remaja,
kaunselor Islam mesti menyedari bahawa yang dinamakan remaja itu, mereka akan
terus mencari identiti diri, mengalami kesukaran di mana remaja perlu menghadapi
banyak konflik seperti meragui diri sendiri dan juga masalah penyesuaian. Kaunselor juga perlu menyedari akan wujudnya
kecenderungan untuk perhubungan intim, cinta remaja, sikap dan tingkahlaku,
gejala penagihan alkohol dan penyalahgunaan dadah.
Kaunseling yang mementingkan
langkah-langkah yang tertentu (bukan setakat bimbingan) adalah cara yang lebih
sesuai dalam berurusan dengan golongan remaja.
Dengan membentuk hubungan antara kaunselor dan klien, dengan memulakan
proses kaunseling, menetapkan tahap kemajuan, dan penstrukturan di tahap awal,
seorang kaunselor Islam boleh menggunakan pelbagai ajaran Islam untuk membantu
remaja menyelesaikan masalah mereka.
Ia boleh jadi sangat berguna
kepada kaunselor untuk memberikan kerja rumah kepada klien sebagai usaha untuk
menyediakan diri klien menjadi ‘kaunselor’ pada dirinya sendiri. Sebagai contoh, sekiranya klien remaja
mempunyai masalah dengan ibu bapanya, remaja tersebut diberi kerja rumah dengan
dikehendaki membaca berhubung dengan hubungan anak-anak dan kedua ibu bapa
menurut Islam seperti mana yang dinyatakan dalam Surah Al Isra’.
“Dan Tuhanmu telah
memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu
berbuat baik pada ibu bapa kamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau
kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali
janganlah kami mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu
membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua
dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka
keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil”.
(17:23-24).
Ayat Al Quran di atas mampu untuk mencipta
impak yang kuat di dalam hati remaja bila mereka membaca dengan penuh
kesedaran. Adalah diharapkan dengan
melakukan perkara seperti ini, hubungan remaja dan ibubapanya dapat diperbaiki. Perlu diingat bahawa, remaja boleh menjadi
sensitif terutamanya berhubung dengan nilai-nilai agamanya. Dalam banyak situasi, ayat-ayat suci Al Quran
dan juga Hadis boleh diaplikasikan bagi mengubah perasaan dan tingkahlku
golongan remaja.
Secara
umumnya, banyak masalah yang boleh diuruskan dengan memberi kerja rumah kepada
klien-klien remaja yang terbabit dalam gejala ketagihan arak, penyalahgunaan
dadah, sikap, seksual dan masalah dalam
kelakuan mereka.
Beberapa surah dalam Al Quran
boleh dicadangkan untuk dibaca oleh klien sebagai tugasan di rumah mereka
seperti surah An Nur untuk klien perempuan.
Bahkan, bagi ulama’-ulama’, mereka boleh menggunakan ayat-ayat Al Quran
dalam sesi kaunseling untuk membantu meningkatkan diri dan membantu klien dalam
menyelesaikan masalah secara komprehensif dan berkesan.
KAUNSELING DEWASA
Tanpa mengira status sosial atau tahap
pendidikan, orang dewasa juga menghadapi banyak permasalahan dan konflik dalam
kehidupan. Sebahagian daripada
permasalahan adalah berkaitan dengan masalah keluarga dan status perhubungan
perkahwinan. Kaunselor perlu menggunakan
kaedah mendidik dan menggunakan kaedah pengajaran yang lebih islamik isi
kandungannya dan memelihara etika untuk membantu klien dewasa untuk memahami
permasalahan mereka dan mencadangkan kaedah penyelesaian yang sesuai dengan
permasalahan yang dihadapi. Klien yang
masih bujang sebenarnya juga turut mengalami permasalahan iaitu keseorangan
dalam hidup. Kaunselor boleh
mencadangkan beberapa bahan bacaan yang boleh dibaca dan juga menetapkan
matlamat tertentu yang boleh dicuba semasa sesi kaunseling. Bagi memastikan klien menyedari bimbingan
atau pengajaran agama itu berkait dengan permasalahan yang dihadapi, kaunselor
boleh menanyakan soalan yang spesifik supaya klien sedar apa yang dia
perlukan. Untuk itu, memberi tugasan
kerja rumah boleh digunakan untuk membimbing klien membantu dirinya sendiri.
Menjelaskan ayat-ayat Al Quran dan
Hadis yang berhubung dengan perkahwinan dan manfaatnya boleh membantu klien
yang hidup bersendirian itu memikirkan semula agar dirinya membuat perubahan
terhadap gaya hidupnya untuk membina sebuah keluarga yang bahagia. Sebagai contoh, kaunselor boleh menyatakan
ayat-ayat Al Quran dan Hadis seperti berikut;
“Dialah yang menciptakan
kamu dari diri yang satu dan dari padanya Dia menciptakan isterinya, agar dia
merasa senang kepadanya”. (7:189).
“Dan di antara tanda-tanda
kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,
supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu
rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada
yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir
(30:21).
Baginda
Nabi Muhammad SAW bersabda;
“ Keseluruhan tempat di
dunia ini adalah benda-benda yang berfaedah dan yang paling berfaedah didalam
dunia ini ialah isteri kamu”.
(Muslim)
“ Orang Islam yang paling
sempurna keimanan adalah mereka yang baik budi pekertinya, dan antara yang baik
di kalangan kamu ialah yang berbuat baik dengan isterinya”.
(Termidzi)
“ Jika seseorang wanita
meninggal dunia sedang suaminya redha kepadanya, wanita itu akan memasuku
syurga”.
(Termidzi)
“ Apa jua yang kamu
belanjakan untuk mendapatkan redha Allah, akan dibalas dan akan diganti
walaupun jika ianya menyuapkan sesuap makanan kedalam mulut isterimu”.
(Bukhari
dan Muslim)
Untuk klien yang bukan beragama
Islam, contoh seperti yang dinyatakan mungkin tidak dapat manfaat dari membaca
ayat Al Quran dan Hadis kerana berlainan pegangan walaupun hakikatnya Islam itu
adalah agama yang sempurna, jadi mereka boleh dibantu dengan mengemukakan
falsafah-falsafah kehidupan mereka dengan syarat tidak menyalahi kod etika
khususnya dan moral Islam secara umumnya.
KAUNSELING KELUARGA
Dalam masyarakat orang Islam,
keluarga memainkan peranan yang sangat penting.
Adalah sukar untuk memisahkan kanak-kanak mahupun remaja dari keluarga
dalam masyarakat yang hubungan ibubapa dan anak-anak adalah sangat rapat. Jika salah seorang ahli keluarga mempunyai
masalah di sekolah atau dengan rakan sedarjah atau sekolej, kaunselor Islam
harus melibatkan keluarga mereka dalam penyelesaian masalah tanpa mengabaikan
kod dan etika kaunseling terutamanya berhubung dengan kerahsiaan klien
tersebut.
Kanak-kanak Islam perlu patuh dan
berbuat baik dengan ibu bapa. Ibu bapa
hendaklah melayan anak-anak mereka mengikut sebagaimana yang disarankan oleh
Islam. Apabila kanak-kanak atau ibu bapa
gagal melakukan apa yang seharusnya dilakukan, maka akan wujud permasalahan di
rumah, di sekolah atau dalam masyarakat secara umumnya.
Bagi mereka yang menghadapi masalah
rumahtangga, kaunselor perlu membantu kepada mereka yang memerlukan bantuan
untuk menyelesaikan masalah mereka.
Semua ahli keluarga perlu melibatkan diri dalam usaha untuk melihat akar
umbi sesuatu permasalahan dan bagaimana hendak mengatasi permasalahan yang
timbul. Oleh itu boleh dikatakan bahawa
kaunselor mesti bekerjasama dengan keluarga dan melalui keluarga, ia akan dapat
membantu menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh klien.
Banyak kajian menunjukkan bahawa
punca utama yang menyebabkan timbulnya masalah dalam sesebuah keluarga adalah
disebabkan oleh pengabaian terhadap peranan yang patut ditunaikan oleh setiap
ahli keluarga dan kerana kurangnya ilmu pengetahuan dalam menjalankan
tanggungjawab dan memahami hak-hak setiap ahli keluarga. Dalam situasi ini, kaunselor boleh memberi
tugasan rumah untuk membantu ibu bapa memahami tugas mereka terhadap pasangan
mahupun anak-anak mereka. Kaunselor juga
boleh mengkehendaki anak-anak melakukan tugasan yang sama bagi membolehkan
mereka memahami tugas mereka terhadap ibu bapa.
Ayat berikut adalah ayat dari Al Quran
yang boleh dimanfaatkan.
“Dan Ibrahim berkata:
“Sesungguhnya aku pergi menghadap kepada Tuhanku, dan Dia akan memberi petunjuk
kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang soleh. Maka Kami beri dia khabar gembira dengan
seorang anak yang amat sabar. Maka
tatkala anak itu sampai (pada umur bersedia) berusaha bersama-sama Ibrahim,
Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku
kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insyaAllah kamu akan mendapatku
termasuk orang menyembelihmu. Maka
fikirknlah apa pendapatmu!”. Ia
menjawab: “Hai bapaku, -orang yang sabar”. (3:99-102).
Nabi
Ibrahim, bapa para anbia dan anaknya adalah dua contoh yang boleh dicontohi
oleh seorang ayah dengan anak lelakinya.
“Dijadikan indah pada
(pandangan)manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu:
wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda
pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi
Allah lah tempat kembali yang baik (syurga)”. (3:14).
Ayat di atas pula menerangkan bahawa
sifat manusia itu inginkan kehidupan berkeluarga dan mempunyai anak-anak serta
rezeki yang baik dari cara yang betul.
Contoh lain yang terdapat didalam Al Quran yang boleh diikuti oleh kedua
ibubapa dan juga anak-anak:
“Hai Yahya, terimalah Al
Kitab (Taurat) itu dengan sungguh-sungguh.
Dan kami berikan kepadanya hikmah selagi ia masih kanak-kanak dan rasa
belas kasihan yang mendalam dari sisi Kami dan kesucian (dan dosa). Dan ia adalah seorang yang bertakwa, seorang
yang berbakti kepada kedua orang tuanya, dan bukanlah ia orang yang sombong
lagi derhaka. Kesejahteraan atas dirinya
pada hari ia dilahirkan dan pada hari ia meninggal dan pada hari ia
dibangkitkan hidup kembali. Dan
ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam Al Quran, iaitu ketika ia menjauhkan diri
dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, maka ia mengadakan tabir
(yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya, maka
ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia sempurna. Maryam berkata: “Sesungguhnya akau berlindung
dari padamu kepada Tuhan Yang Maha pemurah, jika kamu seorang yang
bertakwa”.. Ia (Jibril)
berkata:”Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu
seorang anak laki-laki yang suci”.
(19:12-19)
Berkata Isa A.s.:
“Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku Al Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang Nabi,
dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia
memerintahkan kepadaku (mendirikan) solat dan (menunaikan) zakat selama aku
hidup dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong
lagi celaka. Dan kesejahteraan semoga
dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan
pada hari aku dibangkitkan hidup kembali”. (19:30-33)
Contoh
lain yang menunjukkan Nabi Ibrahim A.S. sebagai anak yang baik melayani
ayahnya.
“Ceritakanlah (Hai Muhammad)
kisah Ibrahim di dalam Al Kitab (Al Quran) ini.
Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan lagi seorang
Nabi. Ingatlah ketika ia berkata kepada
bapanya; “Wahai bapaku, mengapa kamu
menyembah sesuatu yang tidak mendengar, tidak melihat dan tidak dapat menolong
kamu sedikitpun?. Wahai bapaku,
sesungguhnya telah datang kepadaku sebahagian ilmu pengetahuan yang tidak datang
kepadamu, maka ikutilah aku, nescaya aku akan menunjukkan kepadamu jalan yang
lurus. Wahai bapaku, janganlah kamu
menyembah syaitan. Sesungguhnya syaitan
itu derhaka kepada Tuhan Yang Maha Pemurah.
Wahai bapaku, sesungguhnya aku khuatir bahawa kamu akan ditimpa azab
dari Tuhan Yang Maha Pemurah, maka kamu menjadi kawan bagi syaitan”.
“Berkata bapanya: “Bencikah
kamu kepada tuhan-tuhanku, hai Ibrahim?.
Jika kamu tidak berhenti, maka nescaya kamu akan kurejam, dan
tinggalkanlah aku buat waktu yang lama”.
Berkata Ibrahim: “Semoga keselamatan
dilimpahkan kepadamu, aku akan memintakan ampun bagimu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dia sangat baik kepadaku. Dan aku akan menjauhkan diri darimu dan dari
apa yang kamu seru selain Allah, dan aku akan berdoa kepada Tuhanku,
mudah-mudahan aku tidak akan kecewa dengan berdoa kepada Tuhanku”. (19:41- 48)
Nabi
Musa A.S. dan ibu, abang dan kakaknya,
Luqman dan anaknya, Nabi Yusuf A.S. dengan bapa dan abangnya, Nabi
Noh A.S. dan anak, semua ini adalah
contoh yang perlu dikaji dan diikuti oleh orang-orang Islam.
Baginda
Nabi Muhammad SAW bersabda apabila Abdullah Bin Mas’ud bertanya;
“yang manakah tindakan yang
paling Allah sukai : menunaikan solat pada waktunya dan berbuat baik kepada
ibubapanya”.
(Bukhari
dan Muslim)
Baginda
Nabi SAW bersabda;
“Tiada anak yang boleh
membayar semula bapanya (pengorbanan dan kasih sayang) kecuali mendapati beliau
ubat penawar dan menetapkan yang bebas”.
(Muslim)
Ayat
Al Quran dan Hadis di atas akan memberi impak yang positif ke atas diri
anak-anak dan juga ibubapa sebagai cara untuk memperbaiki hubungan antara
ibubapa dan anak-anak.
Ahli keluarga, suami dan isteri yang
berhadapan dengan isu-isu hubungan intim suami isteri, berikut adalah contoh ayat
Al Quran dan Hadis yang berkaitan yang boleh dijadikan sebagai pedoman.
“Dihalalkan bagi kamu, pada
malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu,
isteri-isteri kamu itu adala pakaian bagi kamu dan kamu pula adalah pakaian
bagi mereka…”. (2:187)
Baginda
Nabi Muhammad SAW bersabda;
“Apabila memanggil suami
akan isterinya ketempat tidur, tetapi ditolaknya sehingga marahlah suaminya,
maka akan tidurlah wanita itu di dalam laknat malaikat sehingga ke pagi”.
(Bukhari
dan Muslim)
Banyak lagi ayat-ayat Al Quran mahupun
Hadis yang boleh digunakan sebagai pengajaran atau pendidikan terutamanya dalam
soal hubungan suami dan isteri dan untuk mengelakkan salah faham antara mereka.
KAUNSELING PERKAHWINAN
Salah satu pendekatan kaunseling
keluarga yang patut diberikan perhatian ialah kaunseling perkawinan. Hal ini merupakan salah satu cara di dalam
Islam untuk menghalang terjadinya masalah antara ahli keluarga dengan membuat
pilihan yamg tepat sebelum membina keluarga.
Dalam
Al Quran ada menyebut:
“Dan janganlah kamu menikahi
wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman.
Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik,
walaupun dia menarik hati kamu. Dan
janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin)
sebelum mereka beriman. Sesungguhnya
budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik, walaupun dia menarik hati
kamu. Mereka mengajak ke neraka, sedang
Allah mengajak ke Syurga dan ampunan dengan izinNya. Dan Allah menerangkan ayat-ayatNya
(perintah-perintahNya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran”.
(2:221).
“Dan barang siapa diantara
kamu (orang merdeka) yang tidak cukup perbelanjaannya untuk mengahwini wanita
merdeka lagi beriman, ia boleh mengahwini wanita beriman, dari hamba-hamba
perempuan yang kamu miliki. Allah
mengetahui keimananmu; sebahagian kamu adalah dari sebahagian yang lain, kerana
itu kahwinlah mereka dengan izin walinya, dan berilah mas kahwin mereka menurut
yang patut, sedang merekapun wanita-wanita yang memelihara diri, bukan penzina
dan bukan (pula) wanita yang mengambil laki-laki lain sebagai teman
simpanannya”; (4:25)
Terdapat beberapa karektor bakal
isteri yang perlu diberi keutamaan sebelum mendirikan rumah tangga, taat kepada
perintah Allah merupakan kriteria utama pemilihan dalam menjamin hubungan yang
sihat dan baik jika bersamanya sebagai isteri dan ibu kepada anak-anak juga
sahabat baik kepada ahli keluarga dan sanak saudara.
Nabi
Muhammad SAW bersabda;
“Wanita dikahwini kerana
empat perkara: kerana harta bendanya, kerana status sosialnya, kerana keindahan
wajahnya, kerana ketaatannya kepada agamanya, Pilihlah wanita yang taat kepada
agamanya, maka kamu akan bahagia”.
(Bukhari
dan Muslim)
Banyak hasil pemerhatian
seharian menunjukkan peningkatan masalah dalam keluarga adalah disebabkan oleh
kurangnya ketaatan kepada Allah.
Kurangnya pendekatan Islamik dalam mendidik ahli keluarga, atau mendidik
dengan cara yang salah akan menyebabkan timbulnya banyak masalah fizikal, sosial
dan juga masalah psikologi.
TAUBAT DAN KAUNSELING
Perkataan ‘tabba’ dalam bahasa Arab
bermaksud ‘kembali’, berpaling daripada berbuat dosa, kembali kepada Allah
dengan bertaubat. Perkataan ‘bertaubat’
atau seumpamanya diulang sebanyak 83 kali di dalam Al Quran. Satu surah yang khas memperkatakan tentang
bertaubat ialah Surah At Taubah.
Untuk memahami kepentingan
bertaubat, kita harus ingat bahawa perkara pertama yang dipelajari oleh Nabi
Adam A.S. sebelum datang ke bumi ialah;
“Kemudian Adam menerima
beberapa kalimat dari Tuhannya, maka Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi
Maha Penyayang”. (2:37)
“Keduanya berkata: “Ya Tuhan
kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni
kami dan membeir rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang
yang merugi.
Allah berfirman: “Turunlah
kamu sekalian, sebahagian kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain. Dan kamu mempunyai tempat kediaman dan
kesenangan (tempat mencari kehidupan) di muka bumi sampai waktu yang telah
ditentukan”.
(7:23 – 24).
Kaunselor muslim, sama seperti
umat Islam yang lain, seharusnya ingat kepentingan bertaubat sebagai salah satu
cara meningkatkan diri ke arah menjadi muslim sejati. Hal ini sewajarnya menjadi antara cara yang
sebati dalam kehidupan seharian manusia.
Nabi
Muhammad SAW bersabda:
“Wahai anak Adam, selagi
kamu menaruh harap dan memohon daripadaKu, Aku akan mengampunkan apa-apa yang
telah kamu lakukan, dan tidak mengiranya.
Wahai anak Adam, tatkala dosa-dosamu setinggi awan dan kemudian kamu memohon
keampunanKu, Aku akan mengampunkanmu.
Wahai anak Adam, jika kamu datang kepadaKu dengan dosa-dosamu hampir
menyamai bumi tatkala kamu datang menemuiKu, mengakui bahawa tiada Tuhan selain
Aku, Aku akan memberikan keampunanKu menyamai banyaknya dosa-dosa yang telah kamu
lakukan”.
(Iezzeddin Ibrahim, 1992).
Akan terdapat peluang untuk
kehidupan yang lebih baik. Orang yang
mempunyai kepercayaan penuh kepada ketentuan takdir Allah tidak akan mudah
mengalah dalam mencari keredaan Allah.
“Katakanlah: “Hai
hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, jangalah kamu
berputus asa dari rahmat Allah.
Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi
Maha Penyayang”. (39:53)
Banyak contoh di dalam Al Quran dan
Hadis yang boleh dijadikan pedoman
seperti kisah-kisah Nabi Adam A.S., Isa A.S. dan Nabi Yunus A.S..
Kaunselor muslim dianggap
mengamalkan pendekatan yang sangat membantu dan melakukan kerja yang sangat
efektif jika mengunakan pendekatan Al Quran dan Hadis dalam membantu klien
dengan menjadikan para rasul dan nabi-nabi sebagai model terbaik yang boleh
diteladani oleh klien mereka.
KAUNSELING KERJAYA
Dalam hal ini, kaunselor muslim
boleh membantu bukan sahaja membetulkan salah tanggapan berkaitan bekerja dan
kerjaya, tetapi juga boleh membantu klien terutamanya para pelajar yang masih
muda untuk membuat pemilihan kerjaya dan bidang kepakaran.
Kaunseling kerjaya daripada
perspektif Islam bukan sahaja merangkumi lebih daripada sekadar kerja, tetapi
juga merangkumi gaya hidup dan hiburan, pelakuan dan keinginan, juga struktur
personality seseorang dan keperluannya.
Banyak ayat di dalam Al Quran dan
Hadis yang boleh ditunjukkan oleh kaunselor kepada klien untuk memberikan jalan
kepada klien tentang potensi kerjaya, pilihan serta “skil”l yang mereka perlu
tahu untuk menguasai sepenuhnya pilihan yang bakal dibuat. Antaranya;
“kecuali orang-orang yang
beriman dan mengerjakan amal soleh”. (103:3)
“Siapa saja diantara mereka
yang benar-benar beriman kepada Allah, hari kemudian dan beramal soleh, mereka
akan menerima pahala dari Tuhan mereka”. (2:62).
“Sesungguhnya Kami
menundukkan gunung-gunung untuk bertasbih bersama dia (Daud) di waktu petang
dan pagi, dan (Kami tundukkan pula) burung-burung dalam keadaan terkumpul. Masing-masing amat taat kepada Allah”. (38:10
– 11).
Percaya tanpa berusaha tidak
memberikan apa-apa makna. Ayat-ayat
Quran berkaitan Nabi Daud A.S. membuktikan perlunya hubungan kuat antara
mengingati Allah dengan bekerja.
Selain itu, mesej yang jelas di
sini ialah konsep bekerja sangat komprehensif meliputi daya usaha mencapai
tujuan, tenaga yang digunakan dan perhatian yang diberikan. Nabi Daud bekerja dengan besi bagi membentuk
‘kelengkapan perang…’. Perkara ini
sesuai digunakan untuk menyedarkan seseorang agar berusaha keras untuk mencapat
tujuan.
Al Quran mengajar kita bahawa
kita dijadikn sebagai makhluk yang unik, sehinggakan setiap apa yang kita
perlakukan akan mendatangkan kebaikan ataupun keburukkan yang merosakkan diri
kita sendiri.
“Jika mereka mendustakan
kamu, maka katakanlah: “bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. Kamu berlepas diri terhadap apa yang aku
kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan”. (10:40).
“Dan Katakanlah: “Bekerjalah
kamu, maka Allah dan RasulNya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaan
itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Maha Mengetahui akan yang
ghaib dan yang nyata, lalu diberitakanNya kepada kamu apa yang telah kamu
kerjakan”. (9:105).
Apa yang kita lakukan, bentuk
tindakan yang kita ambil, bagaimana kita bertindak akan membentuk nilai-nilai personality
kita. Tujuan utama kita sebagai hamba Allah ialah
untuk melihat siapa dikalangan hambaNya yang lebih mendekati Allah untuk
mencari keredaanNya.
“Yang menjadikan mati dan
hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya”.
(67:2).
Islam ialah agama yang mementingkan
kerjaya. Ini dapat dijelaskan seperti
sebagaimana perintah selepas bersolat, seseorang itu perlu melakukan sesuatu
untuk kehidupannya.
“Apabila telah ditunaikan
solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah kurnia Allah dan
ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung”.
(62:10).
Para Rasul adalah orang yang bekerja
dan mempunyai pekerjaan. Sabda Nabi
Muhammad SAW:
“Nabi Daud(menyara
kehidupannya dan) makan hasi titik peluhnya dan tidak ada yang lain”.
(Bukhari)
Menurut
Hadis;
“……Nabi Zakaria merupakan
seorang tukang (dia menyara kehidupannya dengan bertukang)”.
(Muslim)
“….Tiada sesiapa yang makan
kecuali melalui usaha yang keras melaui tangannya sendiri. Nabi Daud berusaha menyara kehidupnnya dengan
hasil kerjanya”. (Bukhari)
Nabi
Muhammad SAW bekerja dengan Siti Khatijah sebelum menjadi Rasul.
Berdasarkan
kesemua hadis ini, seseorang akan dapat belajar bagaimana Islam itu sangat
menghormati orang yang baik dan juga yang bekerja. Kaunselor Islam sewajarnya mempertimbangkan
semua prinsip ini bila membimbing pelajar untuk membuat pilihan kerja yang
tepat dan menghormati kerja yang baik sebagaimana mereka menyayangi dan
menghormati Islam itu sendiri. Tidak ada
gunanya mengatakan bahawa Islam telah dengan jelas mengatakan kepada semua umat
Islam jenis pekerjaan yang halal dan yang haram.
KAUNSELING ISLAM SEBAGAI
BERSIFAT MULTI BUDAYA
Seseorang mungkin tertanya-tanya
mengenai perkara di atas. Kami yakin dan
percaya bahawa seorang kaunselor Islam akan berdepan dengan klien tidak mengira
samada dia Islam atau bukan Islam akan berurusan dengan klien-kliennya dengan
sifat kemanusiaan. Daripada Al Quran
seseorang akan mengetahui bukan hanya tentang orang-orang Islam itu sendiri
tetapi juga tentang orang-orang Yahudi dan lain-lain manusia dalam masyarakat
dunia. Orang Islam juga percaya mengenai
utusan-utusan Allah Taala yang bergelar
rasul dan tahu mengenai kehidupan mereka
dan pengikutnya serta apa yang telah berlaku di masa lampau.
Idea mengenai kaunseling silang
budaya kini telah terhasil kesan daripada proses intervensi pelbagai isu dalam
kesihatan mental. Kepelbagaian budaya
dalam beberapa masyarakat dilihat sebagai kepelbagaian dalam latarbelakang
budaya dan ianya boleh memberi kesan kepada beberapa kumpulan lain.
Kaunseling silang budaya telah didefinisikan
sebagai “Mana-mana perhubungan kaunseling antara dua orang atau lebih ahli yang
mempunyai perbezaan dari segi latarbelakang budaya, nilai dan gaya hidup”
(Nugent, 1994:226).
Menurut
Lee dan Richardson (1991)
“Apabila
budaya dirujuk kepada sama ada bangsa atau etnik, pelbagai cara yang sesuai
mungkin perlu dipertimbangkan dalam mengendalikan kaunseling dengan klien dari
pelbagai latarbelakang budaya.
Kepercayaan norma sosial, dan lain-lain ciri-ciri budaya perlu diambil
kira dalam kaunseling budaya responsif termasuk: tahap identiti etnik dan
pembudayaan, pengaruh keluarga, peranan sosialisasi seks, pengaruh agama dan
kerohanian dan pengalman imigresen” (p.13)
Ini berkait dengan isu silang
budaya di Amerika Syarikat di mana masyarakatnya adalah terdiri daripada
pelbagai budaya dan latarbelakang. Pada
masa yang sama, isu yang sama juga timbul di mana-mana masyarakat yang
mempunyai pelbagai latarbelakang budaya.
Kebanyakkan masyarakat di dunia, kalau tidak kesemuanya, adalah
masyarakat yang mempunyai pelbagai latar belakang budaya. Untuk kaunselor Islam yang mengetahui
budayanya dengan baik, juga tidak kurang yang menghadapi kesukaran bila
berurusan dengan klien yang berbeza latar belakang berbanding dengan budayanya
sendiri.
Kaunselor perlu ingat bahawa
“keyakinan perlu dibina dalam perhubungan kaunseling dimana klien dari golongan
minoriti dilihat sebagai individu yang unik dan perlunya kaunselor menekankan kemesraan, keikhlasan dan empati”.
(Nugent,1994,228).
Ini
adalah elemen yang penting dalam sesuatu kejayaan sesi kaunseling.
Lee dan Richardson (1991) telah
menulis satu bab mengenai kaunseling orang Arab Amerika dalam ‘kaunseling dan
isu-isu pelbagai budaya’. Mereka mengatakan mengenai cabaran-cabaran yang
dihadapi oleh orang-orang Arab dalam masyarakat Amerika. Antara cabaran adalah diskriminasi dan
tindakbalas yang negatif terhadap mereka.
Mereka telah mencadangkan mengenai satu aspek utama yang perlu
dipertimbangkan oleh kaunselor ialah agama dan keluarga.
“Aspek
yang signifikan mengenai budaya orang Arab Amerika yang perlu diambil perhatian
dalam kaunseling ialah amalan agama dan keluarga mereka. Kaunselor yang hendak mengadakan intervensi
yang berkesan kepada golongan ini mesti mengambil perhatian ke atas pemahaman
mengenai kepentingan dua aspek ini dalam kehidupan orang Arab Amerika”.
(Lee dan Richardson, 1991,199)
Adalah jelas bahawa, apabila hendak
berurusan dengan orang yang mempunyai latar belakang budaya yang berlainan,
kaunselor perlulah menghormati budaya kliennya.
Dalam kes orang-orang Islam, agama adalah satu isu yang utama yang
mempunyai kaitan dengan sikap nilai mereka dalam kehidupan. Beberapa prinsip yang terdapat di kalangan
orang Arab Amerika adalah seperti berikut:
1. Maruah
seseorang, kehormatan dan reputasi adalah penting.
2. Kesetiaan
kepada sesebuah keluarga didahulukan mengatasi kepentingan peribadi.
3. Setiap
orang percaya akan keesaan Tuhan dan kuasa yang dimiliki.
4. Adalah
penting untuk bertindak secara berhemah dan beradab.
5. Manusia
tidak boleh mengawal semua kejadian yang berlaku, kerana segala kejadian adalah
dari kehendak dan takdir tuhan.
6. Ketaqwaan
adalah satu sifat yang sangat diidamkan oleh semua orang.
(Lee and Richardson, 1991,199)
Memahami budaya klien akan
membantu kaunselor mengetahui bagaimana untuk membantu kliennya mencapai kejayaan yang diingini. Hasil daripada pendidikan yang Islamik, sistem
yang terbentuk dalam sesebuah keluarga adalah memainkan peranan penting dalam
masyaralkat orang Islam. Lelaki adalah
di anggap sebagai ketua dalam keluarga;
“Lelaki
yang lebih tua dalam sesebuah keluarga yang besar lebih berkehendakkan dia
dihormati. Anak lelaki dianggap lebih
mempunyai tanggungjawab semasa ketiadaan bapa mereka dan mereka masih mempunyai
tanggungjawab terhadap anak perempuan yang masih legi belum berumahtangga. Anak-anak yang membesar dalam suasana ini
akan menghormati ibubapa mereka, dan semua orang dewasa”.
(Lee and Richardson, 1991,200)
Untuk menghasilkan kaunseling
yang berjaya dengan orang-orang Arab Amerika, teknik-teknik dan strategi
intervensi yang khusus perlu dipertimbangkan.
Membina ‘rapport’ adalah factor yang signifikan dalam membentuk
perhubungan teraputik antara kaunselor dan klien. Dalam kes orang Arab Amerika, mempunyai
pengetahuan tentang budaya kehidupan beragama mereka dan seterusnya memahami
adalah satu perkara yang penting.
Kaunselor dalam usaha untuk meningkatkan ‘rapport’ dan membina jambatan
untuk menghilangkan halangan dalam perhubungan, telah dicadangkan agar
kaunselor menyatakan beberapa ucapan seperti “Assalamu Alaikum”, “Marhaba”
(Selamat Datang), “Kaifa haluk” (Apa khabar),”Insya Allah (dengan izin Allah),
“Ma Shaa Allah” (Itulah yang Allah inginkan).
Apabila seorang
kaunselor menggunakan bahasa klien dalam cara yang menyelesakan klien, klien
akan merasa yakin terhadap kaunselor tersebut.
Kaunselor Islam ataupun mana-mana kaunselor seharusnya secara
berhati-hati bila mereka berurusan dengan klien silang budaya. Hormat dan ikhlas terhadap klien seharusnya
selalu diambil berat dalam setiap sesi yang dijalankan.
IMPIAN
KAUNSELING ISLAM
Impian didalam bahasa Arab
disebut “hulum”, “manam” dan “ruya”, visi.
Perkataan
“hulum”(visi) selalunya merujuk kepada mimpi yang buruk. Dan perkataan “manam” (mimpi) pula merujuk
kepada mimpi-mimpi yang biasa, sedangkan perkataan “ruya” pula digunakan untuk
menggambarkan mengenai visi yang berat. (Hughes, 1985, 92).
Perkataan “ruya” pula boleh
didapati dalam Al Quran pada Surah Yusuf, Surah Al Isra’(perjalanan malam),
Surah As Sad dan Surah Al Fath (kemenangan).
“Ayahnya
berkata:”Hai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada
saudara-saudaramu, kerana aku khuatir mereka akan menjalankan satu rancangan
jahat terhadapmu. Sesungguhnya syaitan
itu adalah musuh yang nyata bagi manusia”. Dan demikianlah
Tuhanmu, memilih kamu (untuk menjadi Nabi) dan diajarkanNya kepadamu dan kepada
keluarga Ya’akub, sebagaimana Dia telah
menyempurnakan nikmatNya kepada dua orang bapamu sebelum itu, (iaitu) Ibrahim
dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha
Mengetahui lagi Maha Bijaksana”. (12: 5 – 6).
Pada masa ini, dua orang yang
bersama dengan Nabi Yusuf A.S. telah bermimpi dan menceritakan mimpi mereka
kepada Nabi Yusuf A.S.;
“Dan
bersama dengan dia masuk pula ke dalam penjara dua orang pemuda. Berkata salah seorang diantara keduanya :
“Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku memerah anggur”. Dan lainnya berkata:
“Sesungguhnya aku bermimpi, bahwa aku membawa roti di atas kepalaku,
sebahgiannya dimakan burung”. Berikanlah
kepada kami takwilnya; sesungguhnya kami memandang kamu termasuk orang-orang
yang pandai (mentakwilkan mimpi)”.
“Dan
aku pengikut agama bapak-bapakku iaiatu Ibtahaim, Ishak dan Uaakub. Tiadalah patut bagi kami (para Nabi)
mempersekutukan sesuatu apapun dengan Allah.
Yang demikian itu adalah dari kurnia Allah kepada kami dan kepada
manusia (seluruhnya); tetapi kebanyakkan manusia tidak mensyukuri (Nya).
“Hai
kedua penghuni penjara, manakah yang baik, tuhan-tuhan yang bermacam-macam itu
ataukah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa?”.
“Kamu
tidak menyembah yang selain Allah kecuali hanya (menyembah)nama-nama yang kamu
dan nenek moyangmu mebuat-buatnya. Allah
tidak menurunkan sesuatu keterangan pun tentang nama-nama itu. Keputusan itu hanyalah kepunyaan Allah. Dia
telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan
manusia tidak mengetahui”.
“Hai
kedua penghuni penjara: “ adapun salah seorang diantara kamu berdua, akan
member minuman tuannya dengan khamar;
adapun yang seorang lagi maka ia akan disalib, lalu burung memakan
sebahagian kepalanya. Telah diputuskan
perkara yang kamu berdua menayakannya (kepadaku)”.
“Dan
Yusuf berkata kepada orang yang diketahuinya akan selamt diantara mereka
berdua;”Terangkanlah keadaanku kepada tuanmu”.
Maka Syaitan menjadikan dia lupa menerangkan (keadaan Yusuf) kepada
tuannya. Kerana itu tetaplah dia (Yusuf)
dalam penjara beberapa tahun lamanya”. (12:36 – 42).
Berikut adalah versi
yang sama yang membawa kepada penafsiran terhadap mimpi Nabi Yusuf A.S..
“maka
tatkala mereka masuk ke (tempat) Yusuf; Yusuf merangkul ibu bapanya dan dia
berkata: “Masuklah kamu ke negeri Mesir, insya Allah dalam keadaan aman”.
Dan
ia menaikkan kedua-dua ibu bapanya ke atas singgahsana. Dan mereka (semuanya) merebahkan diri seraya
sujud kepada Yusuf. Dan berkata Yusuf;
“Wahai ayahku inilah takwil mimpiku yang dahulu itu; sesungguhnya Tuhanku telah
menjadikannya suatu kenyataan. Dan
sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepada ku, ketika Dia membebaskan aku
dari rumah penjara dan ketika membawa kamu dari dusun padang pasir, setelah
syaitan meruskkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa
yang Dia kehenaki. Sesungguhnya Dialah
Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.(12:
99 – 100).
Mimpi-mimpi yang
dinyatakan di atas adalah contoh yang perlu dikaji dalam memahami maksud mimpi dan
matlamat mereka.
Mimpi Raja dalam
Surah Yusuf;
“Raja
berkata (kepada orang-orang terkemuka dari kaumnya): “Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor
sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang
kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang
kering”. Hai orang-orang yang terkemuka
: “Terangkanlah kepadaku tentang mimpiku
itu jika kamu dapat mentakwilkan mimpi”.
Mereka
menjawab : “ (Itu) adalah mimpi-mimpi yang kosong dan kami sekali-kali tidak
tahu mentakwilkan mimpi itu”.
“Dan
berkatalah orang yang selamat diantara merka berdua dan teringat (kepada Yusuf)
sesudah beberapa waktu lamanya: “Aku
akan memberitakan kepadamu tentang (orang yang pandai) mena’bir mimpi itu, maka
utuslah aku (kepadanya)”.
(Setelah
pelayan itu berjumpa dengan Yusuf dia berseru : “Yusuf, hai orang yang amat
dipercaya, terangkanlah kepada kami tentang tujuh ekor sapi betina yang
gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh
bulir (gandum yang hijau dan (tujuh) lainnya yang kering agar aku kembali
kepada orang-orang itu, agar mereka mengetahuinya”.
Yusuf
berkata: “Supaya kamu bertanam tujuh
tahun (lamanya) sebagaimana biasa; maka apa yang kamu tuai hendaklah kamu
biarkan dibulirnya kecuali sedikit untuk kamu makan.
Kemudian
sesudah itu akan datang tahun yang padanya manusia diberi hujan (dengan cukup)
dan dimasa itu mereka memeras anggur”.
Sebagaimana yang
telah Nabi Yusuf A.S. katakana, mimpi tersebut menjadi kenyataan. Dalam Surah AsSaffat, mimpi yang dialami oleh
Nabi Ibrahim A.S.;
Allah
berfirman;
“Maka
tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam
mimpi bahawa aku akan menyembelihmu.
Maka
fikirkanlah apa pendapatmu!?” Ia menjawab:
“Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu;
Tatkala
keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas
pelipis(nya), (nyatalah kesabaran keduanya).
“Dan
kami panggillah dia: “Hai Ibrahim,
sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu sesungguhnya demikianlah Kami
member balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.
Sesungguhnya
ini benar-benar suatu ujian yang nyata.
Dan
Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar.
Kami
abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di kaangan orang-orang yang
datang kemudian, (yaitu), “Kesejahteraan dilimpah atas Ibrahim”.
(37: 101 – 109).
Nabi Muhammad SAW
mempunyai mimpi yang membuktikan kebenaran baginda walaupun sebelum baginda
dilantik sebagai rasul lagi.
Allah berfirman;
“Sesungguhnya
Allah akan membuktikan kepada Rasulnya, tentang kebenaran mimpinya dengan
sebenarnya (yaitu) bahawa sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil haram,
In sya Allah dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan menguntingnya,
sedang kamu tidak merasa takut. Maka
Allah mengetahui apa yang tida kamu ketahui dan Dia memberikan sebelum itu
kemenangan yang dekat (48:27)
Kesemua ini adalah mimpi yang benar
yang telah berlaku dan dirakamkan dalam Kitab suci Al Quran. Nabi Muhammad SAW dan beberapa hadis yang
berkaitan dengan mimpi;
Baginda SAW ada
bersabda;
“Apabila
telah menghampiri zaman (kiamat), mimpi seseorang beriman itu hamper-hampir
tidak dusta, dan yang paling benar mimpinya dikalangan kamu ialah orang yang paling
benar percakapannya. Dan mimpi orang
Muslim (yang sentiasa bercakap benar) itu adalah sebahagian daripada 45
bahagian kenabian. Mimpi itu ada tiga: Mimpi yang baik, khabar gembira daripada
Allah, mimpi kesedihan/kebimbangan
daripada Syaitan dan mimpi dari perkara yang dilaluinya sendiri (terkesan dari
apa yang terjadi pada dirinya). Maka
apabila seseorang dari kamu melihat apa yang tidak disukainya, maka hendaklah dia bangun
dan menunaikan solat, dan jangan dia ceritakan kepada orang lain”.
(Sahih
Muslim,VIVp.1224)
Seseorang mungkin akan hairan
untuk menanyakan soalan. “Bagaimana anda
mengaitkan mimpi-mimpi dengan kaunseling Islam?. Ramai orang faham mimpi hanyalah sebagai satu
tindakbalas daripada kemahuan yang tidak tercapai. Menurut Jung, mimpi adalah satu keadaan yang
mencerminkan kecenderungan fundamental personaliti seseorang. Pada tahun 1900, Frued telah menghasilkan
sebuah buku yang bertajuk ‘The Interpretation of Dreams’.
Beliau mengatakan bahawa mimpi adalah sejenis atau sebagai satu cara memenuhi
keinginan seseorang terhadap sesuatu perkara.
Kaunselor Islam tidak dapat menerima idea ini tanpa membuat penilaian
dan pengadilan yang berhati-hati.
Mimpi dalam Islam bagi kaunselor
Islam terutamanya adalah dianggap sebahagian daripada nubuwah. Sebahagian daripada psikologis menganggap
bahawa mimpi adalah sebahagian khabar berita dari Allah dan juga sebahagian
daripada gangguan daripada Syaitan yang akan menimbulkan kebimbangan seseorang
individu itu.
Golongan yng menganggap manusia
sebagai haiwan adalah orang yang gagal
untuk melihat manusia dari dimensi kerohanian manusia itu sendiri, oleh itu,
mereka cuba untuk mentafsir segal-galanya mengikut konsep manusia sebagai
haiwan.
KESIMPULAN
Kaunseling itu sendiri adalah
satu proses yang telah lama wujud dan juga secara relatifnya dilihat sebagai
satu konsep yang baru. Ahli-ahli
keluarga, rakan-rakan, dan orang yang telah berpengalaman telah membantu orang
lain dengan member nasihat dan cadangan bagi menyelesaikan masalah yang
dihadapi. Dalam kesusasteraan Arab,
terdapat banyak bentuk nasihat yang diberikan oleh ibubapa, datuk dan nenek kepada anak dan juga kaum keluarga
yang lain.
Semasa zaman kegemilangan
Islam, nasihat diberikan oleh ulamak kepada pemimpin, gabenor dan menteri dalam
usaha memandu mereka supaya lebih adil dan benar dan menjadi insan yang soleh.
Di aspek yang lain, kaunseling
adalah sebagai satu bidang pengkhususan, atau kemunculan pakar yang terlatih
secara profesional yang membantu orang untuk menyelesaikan permasalahan
kehidupan mereka, iaitu satu fenomena yang terkini yang mulai muncul dalam abad
ke 19.
Terdapat dari kalangan pengkaji
Islam telah mendakwa bahawa sistem ‘al hisbah’ merupakan sebahagian daripada
kaunseling Islam, namun terdapat juga yang mengatakan bahawa ia bukanlah
sebahagian daripada kaunseling Islam.
Isu ini timbul adalah kerana sehingga sekarang, kaunseling Islam yang
dilihat sebagai satu disiplin tidak lagi wujud atau diperkenalkan. Kebanyakan daripada amalan kaunseling yang
dijalankan adalah berdasarkan kepada teori dan teknik-teknik daripada Barat (ia
bukan hanya dalam kaunseling tetapi juga dalam bidang professional dan
perkhidmatan lain).
Keterbatasan atau kekurangan
pengetahuan Islam dikalangan kaunselor Islam disamping pengaruh dari budaya
masyarakat Barat adalah antara beberapa halangan dalam usaha untuk membangunkan
kaunseling Islam berdasarkan prinsip-prinsip ajaran agama Islam.
Sebagai langkah menuju ke arah
pengislaman kaunseling dan bimbingan, kaunselor Islam mesti ‘mengislamkan’ diri
mereka dalam usaha memahami mengenai akar dan asas kepada konsep bantuan dalam
Islam itu sendiri. Pada masa yang sama,
mereka juga perlu lebih mendalami pengetahuan mengenai falsafah dan prinsip
kaunseling yang bukan berorientasikan Islam.
Sebarang kajian mengenai teori
kaunseling dari Barat mesti berdasarkan Al Quran dan Hadis. Justeru itu pelajar-pelajar kaunseling perlu
sedar mengenai apakah relevannya bidang ini mengikut Al Quran dan Hadis.
Seorang kaunselor Islam tidak akan menjadi
kaunselor yang baik dengan hanya bergantung kepada pendekatan yang
diperkenalkan oleh Barat. Dia sewajarnya
mempunyai pengetahuan yang mendalam dan komprehensif mengenai manusia,
kehidupan dan psikologi dalam usaha memperkenalkan cara kaunseling berdasarkan
prinsip Islam dalam memenuhi keperluan seseorang Islam itu.
Al Quran adalah model yang agung untuk diikuti
oleh manusia. Nabi Muhammad SAW dan
sahabat-sahabat telah berjaya memainkan peranan kaunseling yang berkesan dan
berguna dalam membantu mereka yang memerlukan pertolongan tanpa mengira agama,
bangsa dan keturunan.
Kaunselor Islam mempunyai sumber
yang hebat sekiranya dia mengetahui bagaimana untuk menggunakannya dalam
mengajar pelajar-pelajarnya dan juga para klien.
Islam adalah sumber kepada
keamanan, kehidupan yang lebih sihat, kestabilan dan keseimbangan dalam semua
aspek untuk perkembangan manusia.
Seterusnya, kaunselor Islam dalam berurusan dengan klien Islam perlu
menilai latarbelakang klien dan juga perlu melihat sejauh mana pengamalan
ajaran dalam kehidupan klien.
Kaunselor Islam sepatutnya menjadi
model yang baik dan berhati-hati ketika berurusan dengan klien masa kini dimana
pengaruh media, budaya sekular dan cara bukan Islam adalah lebih kuat.
Asas dimensi personaliti manusia
mengikut perspektif Al Quran mesti diambil kira bila berhadapan dengan klien
yang beragama Islam.
Ustaz Mohd Suhadi Mohammad Sidek
No comments:
Post a Comment